2016-03-14 07:00:00 • 12 min lezen

Anouk - Queen For A Day

Anouk – Queen For A Day Label: Universal Eindoordeel: 7

Anouk begint haar album met een belofte of een waarschuwing voor de man met wie ze leeft. Het is duidelijk dat ze haar liefde voor de man uit om hem maar niet te hoeven verliezen. Of dat garanties geeft weet je nooit. “Run Away Together” and never look back is wat Anouk graag voor ogen houdt. Het album “Queen for A Day” wordt bij Faith No More "… Fool for A Lifetime" toegevoegd. Voor Anouk is dat niet het geval. Haar eigenzinnige wijze geeft haar de ruimte om te doen wat ze wil. Van een Eurovisie actie dat veel respect oplevert gaat gepaard met een zwarte pieten discussie waar ze dan weer veel bagger over haar heen krijgt. De emotionele uitspanningen kennen zijn reacties. De single “Not A Lovesong” doet iets denken aan het nummer van PIL die ook graag vanuit een statement de songs bracht. Wanneer het contact met Trijntje Oosterhuis wordt versterkt horen we nu ook dat soort songs. Zoet, clean, plastic soulpop van “New Day” brengt haar in het rijtje van Oosterhuis, Edsilia Rombley en Glennis Grace. Of dat nu haar plek is… “If I Knew” kent de herkenbare klanken van “Birds” inclusief de uithalen die we kennen van Oosterhuis. Het is een album vol verscheidenheid aan songs die niet in een lijn liggen. Het is duidelijk dat Anouk nog steeds een dijk van een stem heeft, maar van de rockchick uit het verleden is maar weinig over. Misschien hoeft dat ook niet en heeft ze op haar 40ste dit achter zich gelaten. De volgende stap is de soul en jazz dat regelmatig terug komt. “Dirty Girl” is de rocktekst op een soul jazzpop song ondersteund wordt met een soulkoor. Of de discopop “Be My Baby” zijn songs die ze in het verleden zeker aan zij had geschoven. De veelzijdigheid van Anouk komt hier weer prima uit de verf, al is het moeilijk om een geheel album helemaal top te vinden. Dat wordt wellicht gedaan omdat de naam Anouk er bij staat.