Anvil – Pounding the Pavement

Label: Steamhammer

2018-01-28 07:00:00 • min lezen

Metal
7,5

Anvil – Pounding the Pavement

De metalrockers van Anvil hebben een prachtig aanbeeld gesmeden in metaal. Het verhaal van Anvil is er een dat past in de lijn van Spinal Tap, maar dan in real life zullen we maar zeggen. De Canadese band kwam begin jaren 80 met hun debuut “Hard & Heavy”. De band kreeg een goed aanzien in de metalscene en het succes leek direct aan hun kant te staan. Nu na ruim 30 jaar is het werkelijk zover.

Anvil heeft op een een of andere manier altijd de pech dat wanneer ze een label hebben gevonden, dat dit label een doorstart krijgt of in een fusie ten onder gaat. Dat hun managers telkens worden weggekocht of verdwijnen. Kortom de band staat telkens op het moment suprême met lege handen.

Muzikaal is het een prima metal act en gaat op eigen middelen door. Het is een prachtig verhaal voor veel bandjes herkenbaar is. Dit begreep een van hun roadies ook. Zijn werkzaamheden bij Anvil was vooral om zich te voorzien van geld voor zijn eigen creatieve ontwikkeling. Film en documentaires en daarvoor werd Anvil een prachtig object. Hiervan is een mooie documentaire van verschenen “The Story of Anvil”.  Dit werd uiteindelijk de doorbraak voor de band en roadie/producer. Anvil kreeg uitnodigingen voor support (o.a. AC/DC)en festival gigs.
Inmiddels heeft de Steve Kudlow alles op de rit en gaat de band weer headbangend de wereld rond.
Met Pounding the Pavement brengt de band niets nieuws. Het titelnummer is heerlijk, terwijl de zangpartijen niet altijd even top zijn. Toch is het een prima album dat doet denken aan Motorhead en met songs als “Bitch in the Box”, “Ego”, “Smash Your Face” en “Rock that Shit” kunnen we zeggen dat we dit niet te serieus moeten nemen. Dat doet de band inmiddels zelf ook al jaren niet meer, waardoor er ruimte tot creatief metal inspiratie ontstaat.

Metal