2014-05-16 07:00:00 • 5 min lezen

Arcade Fire @ Pinkpop 2014

Pinkpop staat weer voor de deur en vele mensen nemen de weg richting Landgraaf. Natuurlijk zijn de klappers van het festival ruimschoots bekend. Rolling Stones en Metallica hoeven geen uitleg meer. Vandaar dat we de maand Mei allerlei bands de revue laten passeren die de festivalpodia van Pinkpop betreden. Tips, bands die je niet mag missen. Van deze bands zetten we hun recente album nog even in de schijnwerpers.

Arcade Fire - Reflektor Label: Universal Eindoordeel: 8

Pinkpopdag 3 3FM stage 19.30u.

De Canadese band Arcade Fire verraste enkele jaren geleden met hun 2de album Neon Bible. De band rondom het echtpaar Win Butler en Regine Chassange doet het goed op de festivals en werd door de jaren heen een lieveling bij het festival publiek.

De combinatie van pop, rock en folk, afwisselen van vocalen door maakt deze muziek meer dan een doorsnee popband. Men is niet vies om een harp of cello te gebruiken om een nummer in een andere dimensie te brengen. “We Exist” is verzwaard door de bassen, dat weer lucht krijgt door de zangpartijen. Het is dan ook een van de betere songs op het album. “Flasbulb Eyes” is een post new wave song dat zo uit de jaren 80 geplukt kan zijn. “Here Comes the Night Time” geef al een vervolg van deze stroming. Het nummer krijgt later op het album een deel II. Nu mag het in een nieuw jasje zijn gestoken maar overwegend is er niet veel veranderd. Dit neemt niet weg dat het een lekker album is. Samen met James Murphy aan de knoppen wordt gezocht naar een moderne versie met hier en daar stevige gitaren in te brengen. “Normal Person” kent al een steviger soundje dat Depeche Mode ook niet zou misstaan. De zware bassen en beats komen terug bij “Joan Of Arc”. Het aantrekkelijke refreintje is wat Arcade Fire weer typeert.

Refektor is een aardig album, waar mee men hier en daar een nieuwe weg in wil slaan. Al lijkt het wel, dat met deze vooruitgang de band zijn identiteit begint te verliezen.