Nieuw album Sweetener voor Ariana Gande

Nieuw album Sweetener voor Ariana Gande

2018-08-19 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / R&B
8

Ariana Grande - Sweetener

Het nieuwe album Sweetener van de pas 25-jarige zangeres Ariana Grande is uit. Van een kindsterretje in de TV serie Victorious is de Amerikaanse inmiddels uitgegroeid tot een popidool. Dieptepunt is natuurlijk de bomaanslag in mei 2017 tijdens een concert van Ariana in Manchester waarbij 22 slachtoffers vielen. Haar reactie in de vorm van het benefietconcert One Love Manchester was sterk, gevoelig maar deze tragedie zal altijd aan haar naam verbonden blijven.

Label : Republic Records

Hitmachine van Pharrell Williams
Natuurlijk pakt ze ook op dit album zo nu en dan terug naar die treurige gebeurtenis van anderhalf jaar geleden. Sweetener is een album geworden met vijftien moderne, catchy popsongs die doorspekt zijn met R&B invloeden en waar opvallend genoeg niet een echte ballad op terug te vinden is. Dat catchy is niet zo vreemd natuurlijk als de hulp van een Pharell Williams ingeroepen wordt bij het schrijven én produceren van de plaat. Ariana opent met een korte interlude om daarna met ‘Blazed’ los te branden en daarmee hebben we dan ook meteen de eerste samenwerking met Williams te pakken. Vervolgens is daar nog een samenwerking en ook niet met de minste. Nicki Minaj maakt haar opwachting met een onvervalste rap in ‘The Light Is Coming’ waarbij Ariana R&B met rap samensmelt en zich zelf ook waagt aan het rappen op een wat techno aandoende Hip-Hop melodie. Gaandeweg het album wordt nogmaals bevestigd dat Ariana Grande gezegend is met een geweldige stem.

Een 40 seconden durende stilte
Het album zit uiteraard goed in elkaar en neem even de tijd om naar de titelsong ‘Sweetener” te luisteren; Ariana wijkt wat af van de vaste structuur en ze weet dit, mede door de teksten, tot één van de betere nummers te maken. Hiermee bewijst Ariana dan ook dat ze zonder een “featuring” of grote naam naast zich prima R&B-song kan schrijven. Zo gaat het album door met vloeiend klinkende nummers als ‘Everything’ en ‘Succesful’. Overigens is de tekst van ‘Succesful (“Yeah, it feels so good to be so young and have this fun and be successful”) bedoeld in een context dat jonge vrouwen best trots mogen zijn. Ook is daar het krachtige, EDM-achtige ‘Breathin’ dat ook tot een van de betere songs hoort. Natuurlijk kennen we de eerder al vooruitgesnelde en door Max Martin geproduceerde hit ‘No Tears Left To Cry’. Op het laatste deel van het album pakt Ariana nadrukkelijk terug naar midtempo nummers met R&B-invloeden als ‘Goodnight ‘n Go’ en ‘Pete Davidson’. Afsluiter ‘Get Well Soon’ maakt nog duidelijk waartoe ze met haar bloemrijke stem in staat is; vanuit een eenvoudige melodie met Pharrell achter piano en wat “fingernsappin” is het Ariana die de show steelt met om zich heen zwevende harmonieën. Dit nummer is één van de directe verwijzingen naar de aanslag; het nummer duurt 5.22 (22 verwijst naar het aantal slachtoffers) en de laatste 40 seconden is het muisstil…

Sweetener is een logische volgende stap in de muziekcarrière van Ariana Grande. Eigentijdse popsongs die vooral doorspekt zijn van R&B-invloede. Duidelijk zijn wel de verschillen tussen de nummers waarbij Pharrell Williams aan meewerkte of het succesduo Marx Martin/Ilya. Waar Martin/Ilya vrijwel garant staan voor dansbare hits, is het Williams die stempel drukt door wat kleinere, frivolere songs. Veel luisterplezier.

Pop / R&B