2014-04-03 07:00:00 • 5 min lezen

Arsenal - Furu

Arsenal - Furu Label: Sony Eindoordeel: 8

Het producers duo Arsenal uit België levers al vele jaren verrassende albums. De pop en electropop wordt ingezongen door gastmuzikanten waaronder Gabriel Rios. Inmiddels brengt het duo Hendrik Willeyms en John Roan al 15 jaar producties. Men verlegd de grenzen en gaan op zoek naar nieuwe uitdagingen. Hierbij gaat men over de hele wereld op zoek naar inspirerende bronnen.

Voor het album Furu ging men richting Japan waar de techniek en de electropop hoogtij vieren. De producers gebruiken niet alleen hun techniek en sample materialen om de nummers tot een geheel te maken. Men maakt ook gebruik van de gewone drum en gitaren, zolang het maar in het nummer passend is. “Sharp Teeth” kent dan ook alleen een programming met een gitaar. Het potentiele hit nummer Lovesongs (propaganda) met de Deense Lydmor en The Blood Brothers zanger Johnny Withney is weer met een gehele band weer opgenomen. Maar ze is niet de enige onbekende op dit album.

Gavin Friday tekende voor het nummer “Not Yet Free”, Wavemachine zanger Tim Bruzon levert met “Black Mountain (Beautiful Love)” een lekker popnummer dat de aansluiting vind bij het grote publiek. Het doet erg denken aan de Petshop boys. Tevens zingen Shawn Smith van Pigeonhead en Rappers DoseOne de songs “The Riders” en “Woe-is-me” in.

Het is wederom een verfrissend album van Arsenal al is het nog wat zoeken naar de Japanse invloeden die men daar zou hebben opgedaan. Het duo staat komende zomer op diverse festivals waaronder Rock Werchter en het Cactus Festival te België.

Tevens staat het duo komende week op de Nederlandse podia. 12 april Melkweg te Amsterdam 13 april Effenaar te Eindhoven