Ashley Monroe - Rosegold

Label : Thirty Tigers

2021-05-07 07:00:00 • 3 min lezen

Pop
7,5

Ashley Monroe - Rosegold

De Amerikaanse singer/songwriter Ahsley Monroe is na een afwezigheid van drie jaar weer terug met haar nieuwe album Rosegold. Inmiddels moeder zegt ze met dit nieuwe album én nieuwe sound afscheid van de Countrymuziek waar ze mee opgroeide en waar ze succes mee had.

Pistol Annies
Ashley had vooral succes als Countryzangeres en bracht eerder al vier soloalbums uit die goed ontvangen werden. Toch was het haar samenwerking met Miranda Lambert en Angaleena Presley dat haar carrière echt in de etalage zette. Onder de naam Pistol Annies bracht dit trio in 2011 hun debuutalbum uit en de drie vriendinnen waren ongelofelijk succesvol in Amerika. Toch heeft Ashley de afgelopen jaren een metamorfose ondergaan want ze heeft de Country min of meer vaarwel gezegd en brengt met Rosegold een veel meer pop georiënteerd album uit. Bij de zwoele, wat electropop-achtige opener waar we de Amerikaanse “There’s nowhere else that you’d rather be / I’m what you want, I’m what you know you need” is zelfs geen vleugje country te bespeuren.

“flipped out”
Vervolgens neemt ze ons mee in de door haar gekozen en bepaalde nieuwe muzikale richting. ‘Silk’ is een zijdezacht en romantisch liefdesliedje, ‘Gold’ krijgt door de beat een wat stoerder karakter en met ‘I Mean It’ krijgen we een stukje onvervalste Dreampop voorgeschoteld. Gaandeweg het album krijgen we steeds meer de indruk dat ze steeds verder afstand neemt van de muziekstijl waar ze zo succesvol in was. David Macias, directeur van het onafhankelijke platenlabel Thirty Tigers, gaf in een interview aan dat. Hij “flipped out” toen hij de plaat hoorde, maar anderzijds paste het ook wel weer bij de persoon Ashley Monroe. Over het algemeen zijn het lekkere popliedjes zoals ‘See’, ‘ Gold’, ‘Drive’ en met ‘Flying’ is daar weer een pianoballad die op sommige momenten aanzwelt en waar haar stem wel mooi kleurt. Luisterend naar  ‘Til It Breaks’, één van de beste nummer van het album, krijgen we toch sterk de indruk dat we het hier om Ashley zelf gaat als we haar “They say when one thing dies/ Another comes alive” horen zingen. De afsluiter ‘The New Me’ is een nummer dat ons toch nog wat verwarring bezorgd want deze mooie, ietwat “vintage” klinkende ballad kan met wat veranderingen in het arrangement zo maar tot een Countryballad gepromoveerd worden.

Rosegold is een nieuw muzikaal hoofdstuk van de Amerikaanse. Dromerige melodieën, vaak elektronische soundscapes en de heldere stem geven dit nieuwe album kleur. Toch hadden de nummers misschien ook wat meer van die eigenzinnigheid mogen hebben die zo kenmerkend voor de Ashley Monroe is. Veel luisterplezier.

Pop