2014-03-31 07:00:00 • 11 min lezen

Asia - Gravitas

Asia - Gravitas Label: Frontiers Eindoordeel: 8

Begin jaren 80 werd de muziekwereld verrast met de Engelse band Asia. Drummer Carl Palmer (Emerson, Lake & Palmer), toetsenist Rick Wakeman en gitarist Trevor Rabin (beide Yes) en bassist John Wetton (King Crimson/Roxy Music/ Uriah Heep) namen de griekse godenaam Asia als naam voor deze superband. Wakeman en Rabin gingen stuivertje wisselen met de Yes-leden Steve Howe en Geoff Downes.

Het debuut album Asia werd een millionseller en “Heat of the Moment” staat bij velen in het geheugen gegrift. Het verloop van Asia is wisselvallig. Na 32 jaar zijn diverse bandleden gekomen en gegaan. Maar het type superband moest blijven bestaan. Naast Steve Lukather (Toto), Scott Gorham (Thin Lizzy) en AC/DC drummer Chris Slade maakten o.a. Tony Levin, Simon Philips en Nigel Glockner deel uit van Asia.

John Wetton, Geoff Downes en Carl Palmer zijn de bandleden die nog deel uit maken van Asia. Al heeft ieder in de 32 jaar wel eens een uitstapje gemaakt. Op Gravitas wordt de band aangevuld met You-tube gitarist Sam Coulson. De veelvoudige vocalen staan nog steeds centraal in de symphonische rock van Asia. Het openingsnummer Valkyrie kent al de prachtige samenzang waardoor het direct een heerlijke opener is. “The Closer I Get” en “Nyctophobia” zijn een heerlijke pop nummers die we niet snel op de Nederlandse radio te horen krijgen. Russian Dolls is waar de kracht van Asia bijelkaar komt. Mooi verhaal, subtiel intro dat dragend is voor de rest van het nummer. Catchy en geen meezing refrein, wel veel achtergrond vocalen die als koren de ondersteuning aan het nummer geeft.

De negen nummers dat het album bevat zijn allemaal vertrouwde Asia songs.