2014-08-30 07:00:00 • 9 min lezen

Asia - High Voltage Live

Asia – High Voltage Live

Label: Frontiers

Eindoordeel: 7,5/10

Das war einmal

Voormalige supergroep Asia behoort dankzij hun debuut uit 1982 nog steeds tot de FM Rock Staples van vandaag, maar de geschiedenis van de band is sinds die tijd een aaneenschakeling van line-up changes, power struggles en geen hits meer. Een jaar of acht geleden kwam de oorspronkelijke bezetting van de band (Steve Howe, Carl Palmer, John Wetton en Geoff Downes) weer bij elkaar en bleek het met name een kwestie van “te laat”. Howe heeft de band, na drie redelijke edoch wat eenvormige studioalbums in die periode, inmiddels alweer verlaten en ‘High Voltage Live’ kan wat dat betreft als een soort van zwanenzang gezien worden van deze oerbezetting. Ik zeg expres ‘soort van’, want Howe verliet pas drie jaar en één studioalbum later de band. Met een pas uitgebracht nieuw Asia-studioalbum waarop gitarist Sam Coulson zijn plek inneemt voelt de timing van deze release dus een beetje….raar.

Debuut

De setlist van ‘High Voltage Live’ is zo’n beetje de tracklist van het debuut en daar kan de band vrijwel geen fout doen. Veteranen als het zijn zit het speltechnisch allemaal geramd en Wetton is nog opvallend goed bij stem na al die jaren terwijl Carl Palmer nog trommelt als in zijn beste jaren. Sowieso lijkt die man, zeker qua uiterlijk, de eeuwige jeugd te hebben. De songs van het debuut hebben de tand des tijds prima doorstaan, alleen ‘One Step Closer’ klinkt hier alsof het door een stel bejaarden wordt gezongen en was sowieso op het debuut al het zwakste nummer. Slechts twee songs uit het reünie-tijdperk (‘An Extraordinary Life’ en ‘I Believe’) halen hier het podium en vallen niet uit de toon bij de rest van het gespeelde materiaal, al missen ze dat progressieve randje dat de songs van het debuut juist zo spannend maakte.

Living in the past

Asia bleek in 2010 nog steeds een prima live-band en het plezier knalt duidelijk van deze opname af. Het is echter lastig te duiden of dit een essentiële aanschaf voor je is. De band bombardeerde de markt de afgelopen jaren al met live-opnames en qua tracklistings wijken al deze albums niet dramatisch van elkaar af. Mocht je echter geen van deze CD’s in je collectie hebben dan is ‘High Voltage Live’ een prima instap en tegelijkertijd een prettige trip down memory lane. Een warm bad.

Eindoordeel: 7,5/10