2015-06-05 07:00:00 • 9 min lezen

Asia – XXX Live In San Francisco MMXXII

Asia – XXX Live In San Francisco MMXXII

Label: Frontiers

Eindoordeel: 7,5/10

Party Like It Is 2012

Asia doet niet lullig over een live-album meer of minder en daarom is hier alweer een concertregistratie van de band in haar nadagen. Nog wel met Steve Howe (die de band niet al te lang na dit concert verliet) want ook bij Asia weten ze wel dat de naam van Howe’s opvolger, Sam Coulson, op de albumcover geen massaverkopen zal genereren. Al speelt de man toch alweer sinds 2013 in dit gezelschap. Dus is het hier party like it is 2012 en doet Asia op deze opname wat ze zo goed doet en dat is haar mengeling van AOR en prog-light op een geduldig en devoot publiek afvuren. Zeker het materiaal uit de begindagen van deze band heeft de tand des tijds nog steeds uitstekend doorstaan, maar ook nieuwer werk lijkt naadloos aan te sluiten bij wat al was, al klinkt het kwalitatief gewoon net even iets meer “gewoontjes”. Met name omdat de progressieve randjes die het debuutalbum zo alleraardigst maakten tegenwoordig vrijwel geheel en al verdwenen zijn. In die zin is Asia eigenlijk het Icon-project van Wetton en Downes, maar dan met meesterdrummer Carl Palmer en Steve Howe in de gelederen. What’s in a name, eh?

Solo en samen

Uiteraard zijn dit enkel subjectieve observaties die niet mogen afleiden van wat we hier voorgeschoteld krijgen. Zoals je mag verwachten van muzikanten van deze klasse wordt hier hoogstaand en vlekkeloos gemusiceerd. John Wetton is uitstekend bij stem en heeft zich goed van zijn alcoholjaren hersteld. Ook zijn introducties zijn ronduit sympathiek, net als de man zelf overigens. De setlist beslaat het gehele debuutalbum, een aantal songs van het tweede album en voor de rest materiaal van de latere jaren. Het tijdperk zonder Howe wordt andermaal geheel en al overgeslagen en da’s jammer want daar zaten best wat pareltjes tussen. Om te compenseren voor het (voor hun kunnen) muzikale simplisme in de muziek krijgen Howe en Palmer beiden een solospot toebedeeld om te kunnen laten horen dat ze toch wel heel erg goed kunnen spelen. Maar dat wist een ieder die een beetje bekend is met de historie van de heren natuurlijk allang. Ook Wetton en Downes doen nog een stukkie unplugged in de songs ‘Don’t Cry’, ‘The Smile Has Left Your Eyes’ en ‘I Know How You Feel’ en met name de eerste twee overtreffen hun rommelige, overgeproduceerde originelen aan alle kanten.

Another Day At The Office

Business as usual dus op dit live-album. Van verplichte aanschaf kunnen we niet spreken want de keus uit live-materiaal van deze band is, op z’n zachtst gezegd, overvloedig en vrijwel alles hier staat ook wel op één van de andere releases. Ook is Asia niet een band die het erg moet hebben van de improvisatie dus variatie is evenmin een koopargument als je het gros van de releases al in huis hebt. Draag je echter de band een warm hart toe en/of weet je te genieten van tijdloze, melodische rock gespeeld door meesters op hun instrumenten dan is dit ‘XXX Live’ een uitstekende aanschaf die garant staat  voor een kleine twee uur aangenaam luisterplezier. Nostalgie ten top, maar wel gebracht met het hart op de juiste plaats. Eigenlijk precies zoals je Asia wilt.

Eindoordeel: 7,5/10