2016-05-21 07:00:00 • 6 min lezen

Assassin – Combat Cathedral

Assassin – Combat Cathedral

Label: SPV/Steamhammer

Eindoordeel: 8/10

Geen testament

Ik dacht dat die nieuwe van Testament pas later in het jaar zou verschijnen? En natuurlijk is dat ook zo, maar als opwarmertje voor die release doen eerst de Duitsers van Assassin alvast even een stevige duit in het zakje met hun nieuwste album ‘Combat Cathredral’. Dertig jaar zitten de mannen alweer in het brute thrashvak, al heeft men in de periode 1995 tot 2002 een welverdiende rustpauze genomen om het wereldsucces van de single ‘Never Gonna Dig You Up’ (een duet met Rick Astley) even grondig te laten bezinken met een meditatie vakantie in de Tibetaanse hooggebergtes. Geintje natuurlijk. Er is namelijk niets poppy of meditatiefs aan Assassin. Dit is gewoon old skool thrash metal die ongemeen fel van leer trekt alsof de bandleden helemaal nog niet in de vijftig zijn. Nieuwe zanger Ingo Bajonczak (die de in 2014 vertrokken Robert Gonella vervangt) brult als Chuck Billy in z’n beste dagen maar ook de rest van de band speelt alsof de duvel ze op die hielen zit. Als er binnen de wereld van de metal bekeuringen zouden worden uitgedeeld voor snelheidsovertredingen, dan was Assassin na de release van dit album straatarm.

Genadeloos

Het tempo is namelijk genadeloos en dat geldt ook voor de intensiteit. Songs als ‘Undying Mortality’, ‘Ambush’ en ‘Slaves Of Fear’ zijn als loodzware trappen in de maag waarbij opvalt hoe heerlijk vet de drums in de mix gezet zijn. Ook het vingervlugge spel van Michael Hoffman verdient respect want hij vuurt hier en daar de noten met lichtsnelheid vanaf zijn gitaar de ether in. Eigenlijk klinkt de band volkomen herboren en kun je als luisteraar alleen maar met open mond deze orgie van geweld en snelheid op je af laten komen als de bulldozer die het is. Nergens neemt het album namelijk gas terug en hierdoor ontstaat een gevoel van eenvormigheid wat niet bepaald wordt geholpen door de lijvige speelduur van het geheel. Bijna een uur wordt de luisteraar om de oren geslagen met het beste dat deze muzieksoort te bieden heeft zonder ook maar één keer even bij te kunnen komen. Als deze band op het podium niet tussen elk nummer aan het zuurstof moet, dan weet ik het ook niet meer.

Moshpit

Liefhebbers van de muziekstijl die bands als Kreator, Exodus, Testament of zelfs Annihilitor voortbracht kunnen simpelweg niet om dit ‘Combat Cathedral’ heen. Eén grote moshpit is het die je doet afvragen waarom Assassin niet meer bekendheid geniet dan ze doet. Het schijnt tot nu toe met name een Europese aangelegenheid te zijn terwijl deze band toch volkomen on-Duits, eerder Amerikaans, klinkt. Zet deze mannen in het voorprogramma van Metallica en het publiek zal al volkomen naar de kloten zijn nog voordat Hetfield en de zijnen ook maar een noot hebben gespeeld. Niets dan hulde dus voor de Duitsers die met hun laatste release misschien wel het sterkste album uit hun carrière opleveren. Het is een uitputtingsslag op het gestel, dat moet gezegd worden, maar vervelen doet het nergens.

“On to glory” zou ik zo zeggen! En daarna snel aan de kamillethee met honing.

Eindoordeel: 8/10

(De band heeft geen videomateriaal voor dit album beschikbaar. Wel kan via Soundcloud één en ander beluistert worden. Volg deze link: https://soundcloud.com/steamhammer-spv/assassin-back-from-the-dead )