2016-02-22 07:00:00 • 7 min lezen

Astronaute - Petrichor

Label: Zeal Records Eindoordeel : 7

In België floreert de muziekindustrie anno 2016. Tomorrowland is een festival van ongekende allure en gevestigde artiesten als Clouseau weten van geen ophouden. Daarnaast is er veel nieuwe, goede muziek te ontdekken. Wat te denken van het album van Selah Sue van vorig jaar, het album Billy van The Isbells en het dit jaar uitgekomen Tautou van Marble Sounds. Sinds afgelopen weekend kunnen we een nieuw hoofdstuk aan dit boek toevoegen want Petrichor van de band Astronaute kwam afgelopen vrijdag uit. Toevallig of niet, ook op het Zeal-platenlabel.

Dit album is een verwerkingsmechanisme van een verbroken relatie Astronaute is de band rondom Myrthe Luyten die we nog kennen vanuit haar solo-periode en toen ze in 2011 derde werd tijdens de talentenjacht Limbomania. Toen nog alleen met een gitaar. In 2013 komt haar EP uit die ze gratis via het internet ter beschikking stelt. Aandacht en lof is er maar de belofte van een compleet album wordt niet ingewisseld. Inmiddels heeft ze ál het materiaal dat klaarlag aan de kant geschoven en is Petrichor een album geworden met negen écht nieuwe nummers. Haar relatiebreuk bracht daadwerkelijk alle stemmingen met zich mee, van verdriet via woede naar hoop en achteraf geeft Myrthe nu aan dat het maken van dit album eigenlijk een soort verwerkingsmechanisme was.

Het stemgeluid van Myrthe is opvallend en typerend voor het album Het meest opvallende aan Petrichor is de toon en de sfeer die het album ademt; het geheel is wat donker, melancholiek en zwaar en past prima bij de totstandkoming van dit album. Ook typerend is het stemgeluid van Myrthe Luyten, die beschikt over een wat zwaar, niet echt vrouwelijk stemgeluid. Toch is dat stemgeluid, samen met haar gitaarspel de levensader van Astronaute. Opener ‘Hours’ is boeiend en broeierig, enigszins in de stijl van Americana. Opvolger ‘Poison Ivy’ is misschien wel één van de sterkste tracks door de tempowisselingen. Ondanks de stempel die Myrthe op dit album drukt, is Petrichor vooral een prestatie van de gehele band. Bassist Vanotterdijk, drummer Hornikx en multi-instrumentalist (oa. gitaar, keys) Vliegen zorgen dat het geheel klinkt als een klok en het kan niet anders dan dat je naar rasmuzikanten luistert.

De letterlijke betekenis van petrichor Petrichor is stemmingsvol. Alle teksten zijn door Myrthe zelf geschreven en ze pakt dus regelmatig terug naar die relatiebreuk. Overigens is Petrichor de naam die aan de indringende geur wordt gegeven wanneer het nét heeft geregeld op een droge aarde. Je zou daarmee de vergelijking kunnen maken naar de nieuwe fase in het leven van Myrthe. Op ‘Ruïns In Life’ wordt nog één keer met een blik zonder liefde omgekeken. Gerd van Mulders (Isbells, Marble Sounds) horen we met zijn trompet ingetogen als gastmuzikant op ‘In The Cold’ en ‘Hospital’. Via ‘Petrichor’, wat terecht als titelsong bestempeld is en het rustige en melancholieke ‘In The Cold’ kom je uiteindelijk bij de sfeervolle afsluiter ‘Scales’. Vooral de diepte van de stem van Myrthe en het kabbelende gitaarspel zijn tekenend voor dit ruim zes minuten durende nummer.

Zoals gezegd is Petrichor een vakkundig staaltje muziek dat een sfeer van melancholie uitademt. Kanttekening is wel het muzikale spectrum waarmee alles is ingekleurd. Ondanks de alom aanwezige kwaliteit brengt het album misschien niet genoeg variatie waardoor het lastig wordt om een geheel album lang geboeid te blijven. Voor het artwork verdient Petrichor een 9; een mooi strak boekje met alle songteksten die voorzien zijn van mooie foto’s. Een ietwat donker debuut waar we jaren op hebben moeten wachten en wat naar eigen zeggen Myrthe troost heeft gebracht. Met een frisse blik op de horizon op naar een opgewekter vervolg! Veel luisterplezier.