2015-02-15 07:00:00 • 3 min lezen

At The Hollow - What I Hold Most Dear

At The Hollow – What I Hold Most Dear

Label: Spinefarm

Eindoordeel: 6/10

Trio

At The Hollow is een Finse band die met ‘What I Hold Most Dear’ haar debuutalbum aflevert. Het instrumentarium hier bestaat uit stem, gitaar, contrabas en percussie. Niet de typische setup voor een heavy metal album (het type muziek waar het label Spinefarm met name in grossiert) en van heavy metal kunnen we hier dan ook niet echt spreken. Deze muziek heeft meer raakvlakken met het post-rock genre en doet bij vlagen denken aan bands als This Beautiful Mess, een iets minder rockend Khoma of een akoestische Katatonia. Gelaagde, veelal mid-tempo muziek met een dikke dosis Scandinavische melancholie er overheen gelardeerd.

Arrangementen

De kracht van dit album zit ‘m niet zozeer in de composities (daarin zit minimale variatie) maar eerder in de inventieve arrangementen van de stukken en in de kunst van het weglaten. Waar mindere bands een “rockende” song als ‘Second Time’ bijvoorbeeld helemaal zouden hebben volgeplamuurd met gitaren kiest At The Hollow juist voor een meer spartaanse aanpak waardoor dit meer op een stuk voor een kamerorkest lijkt dan op een anthem. ‘Numbed’ is daarentegen een heerlijk dromerig stuk dat je in z’n etherische schoonheid even naar een andere plek brengt, niet in de laatste plaats door het smaakvolle gebruik van een xylofoon.

Songs

Maar hoe mooi het op sommige plekken ook wordt, het grootste euvel hier zijn de songs zelf. Zoals al aangegeven is de variatie erg ver te zoeken en hierdoor is het onontkomelijk dat ‘What I Hold Most Dear’ maar een beetje aan je voorbijkabbelt. Alleen in ‘Echoes’ en ‘Let’s Eat Them’ lijkt er even wat vuur te komen in het geheel, maar dat sterft ook weer net zo snel als dat het gekomen was. Het wil gewoon maar niet vlammen en ook qua emotie staat het allemaal net iets te ver weg. Als een soort van ijskoningin. Mooi om naar te kijken, maar niet iemand waar je een langdurige relatie mee wilt hebben. Voor een debuut is dit album zeker niet onverdienstelijk, maar At The Hollow zal zichzelf eens goed achter de oren moeten krabben over hoe men hierna verder wil. Variatie aanbrengen is daarbij van levensbelang want qua arrangeren heeft dit trio het absoluut wel in de vingers.

Eindoordeel: 6/10