2015-09-19 07:00:00 • 9 min lezen

Atreyu – Long Live

Atreyu – Long Live

Label: Spinefarm

Eindoordeel: 7/10

Back From The Dead

Een jaartje of zes geleden hingen de mannen van Atreyu het bordje “op vakantie” op de deur om even weg te zijn van het hele metalcore gebeuren. Vreemd was dit op zich niet. Nieuwe bandjes sproten als rijpe gewassen uit de grond en het werd lastiger en lastiger om nog onderscheidend te zijn binnen het toch al niet bijster breed uitwaaierende genre. Anno 2015 vonden de heren dan blijkbaar toch dat het tijd was om het bordje weer van de deur weg te halen en de wereld te trakteren op weer een bak ouderwetse metal, Atreyu-style. Maar wat is de relevantie van Atreyu heden ten dage nog? Dat is de vraag die we onszelf stellen als we ons door de 12 nieuwe nummers (plus een bonustrack op de speciale editie) ploegen die het gezelschap uit het Amerikaanse Orange County ons op hun comeback plaat voorschotelt.

De muze hervinden

Het ergste wordt toch wel gevreesd als we de eerste drie tracks van het album voorbij horen komen, want hoeveel van soortgelijke nummers hebben we al niet voorbij horen komen in de afgelopen jaren? Atreyu mag dan min of meer aan de bakermat van dit alles hebben gestaan, het hele screamo met poppy chorusses gebeuren is binnen de alternatieve metal-scene zulk gemeengoed geworden dat elk bandje binnen die kliek zo ongeveer als z’n buurman klinkt. Pas bij nummer vier, ‘Cut Off The Head’, horen we een loodzware riff voorbij komen die de mondhoeken doet omkrullen en waarbij het catchy refrein een stuk minder clichématig klinkt. Vanaf daar begint de vlam ook wat meer in de pan te slaan en is opvolger ‘A Bitter Broken Memory’ er eentje om in te lijsten (alhoewel ze ernstige overeenkomsten vertoont qua sound met de opener van de laatste Halestorm-plaat). Ook ‘Heartbeats & Flatlines’, ‘Moments Before Dawn’ en afsluiter ‘Reckless’ zijn meeslepend in exact de juiste zin des woords en laten de ware kracht van Atreyu horen (alhoewel ook hier Halestorm weer een ampel referentiepunt is).

Onderscheidend

Ja, Atreyu is wel degelijk springlevend en de motivatie om weer bij elkaar te komen heeft overduidelijk een artistieke achtergrond. Helaas voor de band heeft ze echter niets nieuws in zichzelf weten aan te boren waardoor ‘Long Live’ klinkt als de plaat die ook, zeg, een jaar of tien geleden gemaakt had kunnen worden. Opgesteld tussen soortgelijke, hedendaagse releases biedt Atreyu dan ook weinig wat haar nog specifiek anders maakt. Ik noemde al een aantal keren Halestorm, maar ook de band een band als 30 Seconds To Mars tapt uit het vaatje dat Atreyu zelf ooit aanlegde en maakt het alsof de inspirator nu de imitators imiteert. Het is daarom ook jammer dat de band zichzelf niet wat meer moeite getroost heeft om andermaal de bakens te verzetten opdat anderen weer kunnen volgen. Het maakt van ‘Long Live’ een must have voor de fans, maar niet een essentiële aanschaf voor een ieder die de band nog niet kende. Misschien moest de band met dit album eerst weer gewoon een teken van leven afgeven alvorens weer een stap te zetten. Het zou alleszins te rechtvaardigen zijn. Als geheel is Atreyu’s ‘Long Live’ nu meer een viering van het verleden dan een vlag in de grond in het nu. En tevens een testament dat zelfs recente nostalgie nog altijd prima klinkt in de handen van de juiste, herrezen band.

Dynamic Range Value: DR6

Eindoordeel: 7/10