2016-05-23 07:00:00 • 10 min lezen

ATTRAPE-MOI! van FLIP FABRIQUE

‘Vang mij op!’ is de uitnodigende titel van de eerste voorstelling van een jong circusgezelschap dat in 2011 werd opgericht. Een groepje vrienden deed na de circusschool eerst enkele jaren ervaring op bij Cirque du Soleil en Cirque Éloize en begon toen voor zichzelf. De jongleurs en acrobaten van Flip FabriQue presenteren een doorlopende show waarin mime, jongleerkunst en acrobatische acts worden opgevoerd. De artiesten combineren klassiek en nieuw circus.. Een groepje jongeren viert de zomervakantie in een huisje. Dat betekent luieren, keten en elkaar af en toe lekker jennen. Het decor wordt gedomineerd door een bontgekleurd huis met twee verdiepingen. Een serie mooie en deels ook spannende acts passeert de revue. De slotact bestaat uit een gevarieerde reeks adembenemende sprongen op een trampowall. Een technisch lastige act, die verantwoord en op hoog niveau wordt uitgevoerd. In de aankondiging werden de prestaties van dit jonge circusgezelschap iets te euforisch toegejuicht. Zonder al te hoge verwachtingen ziet men een show waarin leuke en technisch op hoog niveau uitgevoerde acts worden opgevoerd, maar waarin betovering, theater en een verhaallijn ontbreken. Zo worden in de begin- en slotscène stortbuien gesuggereerd. Regen zonder water is aanvaardbaar op het toneel, maar waarom ontbreken mime, beeldprojectie of andere visuele vondsten? De muziek en het grote aantal acts suggereren veel vaart en energie. De interacties en overgangen zijn vaag. Veel tijd wordt gevuld met woordloos gekwetter van melige of aangeschoten tieners, dat kinderachtig overkomt. De artiesten overschreeuwen zichzelf en zijn duidelijk nog niet toe aan acteren. Subtiele humor en een rode draad worden node gemist.. Attrape-moi! is een leuke opgezette voorstelling, maar mist visie en regie. Aan het enthousiasme van de spelers ligt het niet. De voorstelling zou aan kwaliteit kunnen winnen als er betere keuzes worden gemaakt. Kijkend naar de choreografische opzet van de voorstelling en de fraaie bewegingen van de spelers, is er veel winst te behalen door die kwaliteiten tot een woordloos geheel te verbinden..Tekst: Roland Huguenin.