Avery Plains - SoOn

Avery Plains - SoOn

2020-08-03 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Melodic Rock / Rock
8

Avery Plains - SoOn

Vijf jaar na hun debuut is de Nederlandse Rock-formatie Avery Plains terug met een nieuw album. De titel SoOn is misschien wat cryptisch; heeft het met de toekomst te maken of is het een soort verwijzing naar het woord “spoedig”? Afgelopen donderdag was in hun “thuisstad” Groningen de releaseparty en nu is de plaat voor iedereen bereikbaar.

Intens
De band opent met het werkelijk knallende ‘Two Sad Wings’ waardoor je het gevoel krijgt dat de lucht uit de longen geperst wordt. Maar gaandeweg ontdek je de gelaagdheid van deze ijzersterke track en vloeit de energie uit je speakers. De band heeft in de afgelopen jaren een metamorfose qua samenstelling ondergaan en is nu eigenlijk een viertal, bestaande uit Jurgen Veenstra (gitaar, zang), Kay Tjassing (bas, zang), John Krol (gitaar) en Michel Weber (drums, zang). Na de opener is daar de relatief korte titelsong; ook weer een sterke gitaarsong door de vele tempowisselingen en breaks maar met een kleine 2 minuten wellicht wat aan de korte kant.

Veel variatie
Met ‘A Song Of My Own Rising’ heeft de band weer mijn volledige aandacht; de ietwat psychedelische gitaar en de wat langgerekte vocalen geven het nummer een extra dimensie. Het viertal heeft na de wat lange afwezigheid voldoende creativiteit ontwikkeld om een album af t leveren die een mix vorm van Rock, Noise, Psychedlische Rock en nog wat stijlen want we doen Avery Plains te kort om ze in één hoekje te plaatsen. ‘All Be Unstabilized’, ‘Leaping For Throats’ en ‘We Are the Crippled Kind’ zijn aangenaam stevige songs en bij ‘Blancmange Blancmange’ is die ongekende intensiteit van de opener weer terug. Bijzondere track is wel ‘Bounces For Kay’; een haast akoestische song waarbij alles erg Lo-Fi klinkt alsof het in “one take” op de plaat is gezet. Na al dit uitgekiende en uitgebalanceerde gitaargeluid is daar de verrassende afsluiter; het akoestische ‘ History Of Failure’ is een mooi natuurlijk rustpunt en daarmee bewijst de band nog maar eens hoe veelzijdig het is.

De elf songs zijn ongekend melodieus en geven de vier bandleden ruimte om te excelleren. Of het nu het wat schurende stemgeluid is van Veenstra of het virtuoze gitaarspel van Krol, ieder pakt zijn rol. Binnen die drie kwartier speeltijd valt er veel moois te ontdekken en met SoOn levert de band een plaat van internationale allure af. Laten we hopen dat we voor een volgende plaat niet zo lang hoeven te wachten. Veel luisterplezier.

Indie / Melodic Rock / Rock