2020-06-18 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Instrumentaal
7,5

Avondlicht - Hyperromance

De Antwerpse producer en muzikant Matthias Dziwak, alias Avondlicht, bracht onlangs zijn album Hyperromance uit; de Belg neemt ons wederom mee op een eigentijdse soundscape.

Filmisch
In deze tijd dat ieders bewegingsvrijheid is beperkt komt er nog behoorlijk wat nieuwe muziek voorbij. Zo ook dit nieuwe album van Dziwak dat vooral een instrumentaal karakter kent. De Belg die al eerder werk uitbracht (Amalgation) dat op positieve kritieken kon rekenen is nu terug met negen instrumentale tracks. Dziwak kent het klappen van de zweep en weet hoe je een soms filmisch album op moet bouwen; waar leg je de spanningsboog en waar laat je de (synth)teugels vieren. Na de introductietrack ‘Echoes’ zijn het de nummers ‘Porta’ en ‘Plains’ die vernuftig opgebouwd worden en waar het niet ondenkbaar is dat je er als het ware van in een soort trance kunt geraken. Vooral ‘Plains’ is een nummer dat je zo maar in elke playlist kunt plaatsen.

Piano als basis
Op ‘When You Come Close’ horen we voor de eerste keer wat gesproken klanken en zijn het juist de snelle ritmes en drops die voor een aparte sfeer zorgen. Nummers als ‘Found ‘ en ‘Tripper’ lenen zich om gebruikt worden als achtergrond bij een documentaire maar bij ‘Undertow’ is weer die vernuftige opbouw naar die dansbare climax voelbaar. Het mooie is dat Dziwak vaak de piano gebruikt om de basis weg te zetten om vervolgens alles met synths digitaal om te vormen om de juiste sfeer te creëren. Met het relatief korte en wat afgewogen ‘Eight Hour Drive’ sluit hij dit nieuwe album af.

Het kan zijn dat Hyperromance wat luisterbeurten nodig heeft om onder je huid te kruipen maar waarschijnlijk is dat evengoed het eindresultaat. De negen tracks vormen samen deze plaat en sluiten naadloos op elkaar aan waardoor het geheel als een soort “never-ending-soundscape” klinkt. Prima productie die nergens bombastisch wordt maar evengoed wél boeiend. Veel luisterplezier.

Electronic / Instrumentaal