Axel Flóvent - You Stay By The Sea

Label : Nettwerk Records

2021-01-23 07:00:00 • 3 min lezen

Dreampop / Pop / Singer-songwriter
8

Axel Flóvent - You Stay By The Sea

Met een kleine 100.000 inwoners is IJsland één van de dunst bevolkte landen van Europa. Toch is dit land dat bekend staat om de prachtige natuur ook een prima voedingsbodem gebleken voor goede muziek; de Sugarcubes, Sigur Rós, Björk en Ásgeir zijn niet de minste namen. Tussen al die gevestigde artiesten is er nu het debuutalbum You Stay By The Sea van de IJslandse singer/songwriter Axel Flóvent.

Ijsland
Na wat omzwervingen keerde Flóvent in 2018 terug naar R om zich daar te vestigen. Na wat singles en een EP is daar nu dat toch wel lang verwachte debuutalbum waarvoor hij samenwerkte met producer Ian Grimble (1975, Bear's Den, Mumford & Sons). De eerste drie nummers ‘Tonight’, ‘Tourist’ en ‘Driving Hours’ geven de sfeer van het album prima weer; zoals het misschien ook wel bij de IJslandse cultuur hoort; de liedjes zijn niet overdreven, bombastisch of met allerlei muzikale versieringen verfraaid; het is vooral de wat echoënde stem van Flóvent die de wat melancholische liedjes draagt met hier en daar stemmige blazers en strijkers.

Dromerig en sfeervol
Gelukkig zijn er ook wat nummers waarin Flóvent op zoek gaat naar een wat meer Indie-achtig karakter; luister maar eens naar het vlotte ‘December Traffic’ dat gaat over vervaagde vriendschappen en relaties of naar ‘Indefinite’ met zijn mooie gitaarlijnen. Maar over het algemeen zijn het mooie, vloeiende melodielijnen waarbij Flóvent alle teksten uitgesponnen zingt en waarbij niets gehaast klinkt maar waarbij je wel de noodzaak hoort. Nummers als ‘Still Awake’, het gevoelige en sfeervolle ‘How Can I’, het donkere ‘Haunted’ en het prachtige ‘Fall Asleep’ luisteren in die wat dromerige ambiance lekker weg. En op zich past dat ook wel weer bij het karakter van het land waar de stilte van de natuur overheerst. Afsluiten doet hij met de mooie, innemende pianoballad en tevens titelsong en pianoballad waar de essentie van dit debuut nog één keer bij elkaar komt en waarvan Flóvent zelf zegt: “The song summarizes what I’m going through, looking at different kinds of anxieties I’ve carried with me and finding my way back home after all of it”.

You Stay By The Sea is een prima debuutalbum waarmee Axel Flóvent bewijst een zeer talentvolle singer/songwriter te zijn. Het album vormt een mooi geheel maar het zou de IJslander sieren wat meer uit zijn comfortzone te treden. Wellicht gebeurt dat bij een volgend album. Veel luisterplezier.

Dreampop / Pop / Singer-songwriter