Label: Music Theories Recordings

DOOR SHARMAYN VINKE
2020-09-27 07:00:00 • min lezen

Metal / Progressive / Progrock
9

Ayreon - Transitus

Ayreonauts (de zogenoemde fans van Ayreon) konden hun geluk niet op de afgelopen jaren. Arjen Anthony Lucassen heeft met zijn meest populaire “project” in september 2017 drie concerten gegeven genaamd Ayreon Universe en in september 2019 vier concerten onder de noemer Electric Castle Live And Other Tales. Dit was heel bijzonder aangezien Lucassen niet van optreden houdt en het moeilijk is om zoveel artiesten en muzikanten bij elkaar te brengen. In 2017 bracht Lucassen nog The Source uit. In mei 2020 kondigde hij op zijn YouTube kanaal aan dat zijn volgende album weer een Ayreon album zou zijn. Het album heet Transitus en is nu uit.

Lucassen staat bekend om zijn samenwerkingen met andere artiesten en muzikanten uit met name de metal-/rockwereld. Dat was deze keer niet anders. Hij heeft grote namen weten te strikken als Tom Baker (Doctor Who) als Storyteller, Tommy Karevik (Kamelot, Seventh Wonder) als Daniel, nieuwkomer bij de Ayreon-familie Cammie Gilbert (Oceans Of Slumber) als Abby, Simone Simons (Epica) als Angel of Death en Joe Satriani (o.a. solo, Chickenfoot) en Marty Friedman (o.a. solo, ex-Megadeth) als leadgitaristen. Maar het gaat niet eens zozeer om de (grote) namen die meedoen, maar om hoe Lucassen uitdenkt wie de juiste persoon voor een bepaalde rol is. Ook op Transitus komt dit allemaal weer heel goed samen. Wat ook heel goed en mooi samenkomt is de muzikale uitwerking, de zanglijnen en hoe stemmen bij elkaar passen en samenvloeien.

Transitus heeft het onmiskenbare Ayreon geluid al heeft Lucassen zichzelf uitgedaagd en gaat hij nog meer de richting uit van rockopera en filmmuziek. Ook aan de visuele uitwerking is weer veel zorg en aandacht besteed. Naast het album is er ook een stripboek die het verhaal vertelt en visualiseert. Dit maakt het samen met de muziek weer een echte beleving. Laten we hopen dat Lucassen Transitus ook eens live ten gehore gaat brengen. Dat zou net als de concerten in 2017 en 2019 een ware beleving zijn.

Metal / Progressive / Progrock