DOOR SHARMAYN VINKE
2018-03-29 07:00:00 • 2 min lezen

Metal / Progressive / Rock
9

Ayreon Universe - The Best Of Ayreon Live

Vorig jaar september was gedenkwaardige avond voor de fans van Ayreon. De muziek van Ayreon is live gespeeld tijdens drie concerten in een fantastische setting. Fans van over de hele wereld waren hiervoor afgereisd naar Tilburg. Zestien vocalisten, elf muzikanten en Arjan Lucassen zelf hebben met hart en ziel de muziek uitgevoerd. Eindelijk zijn deze gedenkwaardige avonden uitgekomen in verschillende formats te noemen de dubbel-cd uit deze review, dvd, blue-ray, limited edition earbook en vinyl.

Alle achtentwintig nummers van de concerten staan erop. Een flink aantal. Misschien zal niet ieders favoriet erop staan. Toch is het een mooie afspiegeling van de Ayreon albums. De focus ligt op 01011001 uit 2008 en The Theory Of Everything uit 2013, maar ook waren er recente hoogtepunten aanwezig, zoals ‘Everybody dies’ en ‘Star of Sirrah’ en de Star One klassiekers ‘And the druids turned to stone’ en ‘The eye of Ra’. Met dat laatste nummer werden alledrie de avonden op indrukwekkende wijze afgesloten met nagenoeg de hele ‘cast’.

Het album is een herbeleving van drie prachtige dagen. De energie en het enthousiasme van zowel de artiesten en de muzikanten als het publiek zijn terug te horen en te voelen. Hoewel het publiek op het live-album vooral aan het einde van de nummers te horen is en niet echt tijdens. Het is een mooi aandenken voor de aanwezigen die bij het horen van dit live-album zich weer helemaal zullen kunnen voorstellen hoe het was. De kwaliteit van de vocalisten en muzikanten ligt hoog. Dit is mooi terug te horen, want alles is goed gemixt waardoor alles goed te horen is.

Arjen Lucassen vertelde tijdens het derde concert dat het heel lang zou duren voordat de muziek van Ayreon weer live gespeeld zou worden en wellicht nooit meer. Gelukkig is dit niet het geval. Vrijdag 22 juni treedt Ayreon Universe op op het festival Graspop Metal Meeting in België. Zou Lucassen ook daar weer zijn opwachting maken?

Metal / Progressive / Rock