2015-10-13 07:00:00 • 8 min lezen

Ballaké Sissoko & Vincent Segal - Musique de Nuit

Label : Naive / PIAS

Een toevallige ontmoeting tussen de Franse cellist Vincent Segal en Ballaké Sissoko is uiteindelijk de oorzaak van een muzikale samenwerking die nu al enkele jaren duurt en die al een tweetal bijzondere albums heeft voortgebracht.

Vincent Segal is klassiek geschoold en maakte deel uit van het Frans Nationale Orkest waar hij dus cello speelde. Ballaké Sissoko heeft Afrikaanse roots en speelt de kora, een West-Afrikaans snaarinstrument dat als harp wordt beschouwd. In 2011 brachten ze het album Night Music uit waarvoor ze alom lof oogsten. Nu is daar Musique De Nuit met als belangrijkste nummer N’Kapalema dat bijna acht minuten duurt en dat probeert de sfeer te schetsen van de eenzame Sahara in tegenstelling tot de drukte in Bamako, de hoofdstad van Mali.

Het album bestaat uit een negental nummers die, op ‘Diabaro’ na geheel intrumentaal wordt neergezet. Toch weten de beide heren met deze minimalistisch middelen een geheel eigen geluid voor te brengen. Inmiddels hebben ze de hele wereld kennis laten maken met hun creatie. Op ‘Diabaro’ worden beide heren aangevuld door Babani Kone die op een typisch Malinese wijze de vocalen voor zijn rekening neemt. Het album is in een tweetal sessies in Bamako, de hoofdstad van Mali, opgenomen; dat er hier en daar wat improvisatie doorklinkt is dan ook het logische gevolg.

Musique De Nuit heeft niets met popmuziek te maken maar alles met wereldmuziek. Beide heren weten met niet veel meer dan de cello en kora een minimalistisch maar toch indringend album te maken.