2015-04-05 07:00:00 • 9 min lezen

Balthazar - Thin Walls

Label : PIAS Eindoordeel : 8

Het nieuwe album van het Belgische vijftal Balthazar is uit! Na een hectische periode van heel veel optreden is daar nu Thin Walls, hun derde volledige album en een nieuw hoofdstuk in de carrière van deze indierock-band.

Na het goed ontvangen ‘Applause’ uit 2010 kwam toch eigenlijk wel dé grote doorbraak met de opvolger ‘Rats’ uit 2012. De vele optredens, waaronder dat op Eurosonic in 2011, gaven de band exposure en een absolute boost. In 2013 vormde de band het voorprogramma van The Editors maar tegelijkertijd werd het tijd om nieuw materiaal te schrijven. Het feit dat Thin Walls vrijwel geheel tijdens deze hectische periode is geschreven en niet in een achterafkamertje, afgezonderd van de rest van de wereld, is mede doorslaggevend voor het geluid van dit nieuwe album. Frontman Jinte zegt hierover:  “Thin Walls is all bout touring and never having privacy”. Een andere bepalende en niet te onderschatten factor is natuurlijk het feit dat dit album in Engeland onder de bezielende hulp van producers Ben Hillier en Jason Cox (oa. Blur, Depeche Mode, Gorillaz) tot stand is gekomen.

The Album De band rondom de frontmannen Maarten Devoldere en Jinte Depreze levert met Thin Walls werkelijk een heel goed album af. Na de spannende, ietwat rustige opener ‘Decensy’ komt de band goed op gang. Daarna is het tijd voor de reeds uitgekomen single ‘Then What’, een absoluut geweldig nummer waarmee de band zijn visitekaartje definitief afgeeft. Lekker uptempo en de zanglijnen zijn ijzersterk. Het wat groezelige en donkere ‘Nightclub’ waarbij de drums en bas werkelijk uit de speakers rollen verteld over de eeuwenoude combinatie van dronkenschap en vervolgens indruk willen maken op het vrouwelijke geslacht. Volgens de bandleden een thema van alledag…..

Veel afwisseling Zo neemt de band je mee in een hele aardige muzikale reis waarbij nummers als ‘Wait Any Longer’, ‘Dirty Love’ het luisteren meer dan waard zijn. Het is een lekker album met vlotlopende melodielijnen, goede gitaarpartijen en op sommige momenten worden op een subtiele wijze violen en blazers in gemixt als het écht wat toevoegt. Zo excelleren alle bandleden zonder bewust in het voetlicht te treden. Het catchy ‘Last Call’ is waarschijnlijk één van de hoogtepunten en doet qua tekstindeling wellicht wat aan Dylan denken. Via het verfrissende en uit diverse laagjes bestaande ‘I Looked You For’ sluit Balthazar met het melancholieke en bitterzoete ‘True Love’; een nummer over het aloude thema lust en wat dat allemaal in iemands leven kapot kan maken. Een statement!

Eindoordeel Een album met tien tracks die volledig in evenwicht zijn maar elkaar ook aanvullen. Kortom, tien pareltjes die enerzijds track voor track het beluisteren rechtvaardigen en anderzijds is het gewoon één coherent geheel.  Niemand treedt echt in de voorgrond of het moet het nummer sterker maken. Kortom, gewoon een lekker plaat die, net zoals elke goede plaat, vast wel vergelijkingen oproept aan andere goede platen van andere goede artiesten. Goed is dus het sleutelwoord. Veel luisterplezier.

Balthazar live: 13 mei : Melkweg, Amsterdam 20 juni : Best Kept Secret Festival, Hilvarenbeek