2016-11-20 07:00:00 • 7 min lezen

Baltic Fleet - The Dear One

Label : Blow Up / Konkurrent Eindoordeel : 7

Baltic Fleet is het project van de Engelse multi-instrumentalist Paul Fleming. Met zijn twee eerdere albums (het titelloze Baltic Fleet en Towers) zorgden al voor het nodige succes. Nu is daar met The Dear One het vervolg.

Het album bevat Elektro tracks die ook als filmmuziek kan fungeren The Dear One is een aaneenschakeling van tien Elektro nummers die als achtergrondmuziek van een spannende Sci-FI film niet zouden misstaan. Hierbij denk ik dan meteen aan het werk van bijvoorbeeld John Carpenter maar ook de invloeden van grootheid Jarre zijn wat mij betreft voelbaar. De combinatie van het opbouwen van een bepaalde muzikale spanning met dampende beats zijn wel treffend. Opener ‘Sheriff Full Of Blessings part I’ heeft bijvoorbeeld wat aanlooptijd nodig om zich te ontpoppen tot een spannende track.

Een gevarieerd karakter Zo kent het album wel muzikale variaties. ‘Swallow Falls’ en ‘Angel’s Shotgun’ blijken uiteindelijk erg hypnotiserend te zijn en bij ‘Elizabeth Glue’ zijn er subtiel wat samples verwerkt waardoor het nummer wat Oosterse karakters meekrijgt. ‘La Cygne’ is een nummer dat de vergelijking met de al eerder genoemde Jean Michel Jarre levend houdt. Op een basis van enkele synthesizer tonen wordt het nummer verder uitgebouwd. ‘The Dear One’ is de terechte titelsong; ook nu weer een nummer met een knappe opbouw en dat duidelijk een “digitaal verhaal” verteld.  Afsluiter ‘Sheriff Full Of Blessings Part II’ leunt erg zwaar op de elektro en kent een zwaar, progressief pulserend ritme.

Eindoordeel The Dear One bevat tien tracks die één voor één binnen het spectrum van de Elektro-music passen en gebruikt kunnen worden binnen de Dance-scene. Aan de andere kant zijn ze ook zonder meer te gebruiken als soundtrack bij een Science Fiction film. Omdat Flemming diverse BPM’s en ritmes hanteert is er volop variatie. Voor de liefhebber van dit genre een aanrader. Veel luisterplezier.