Bambara - Stray

Label - Wharf Cat Records

2020-02-19 07:00:00 • 3 min lezen

Post Punk / Rock
7,5

Bambara - Stray

De broers Reid en Blaze Bateh vormen samen met basgitarist William Brookshire het kloppend hart van het Amerikaanse post-punktrio Bambara. Stray is de titel van hun vierde album dat deze week uit kwam.

Contrast
Op zich ligt er een soort van duisternis als een deken over deze plaat; dat is ook precies de bedoeling van dit trio dat uit Athens, Georgia, afkomstig is. Het stemgeluid van gitarist/zanger Reid Bateh is wat dat betreft absoluut passend en doet ons aan een Nick Cave in overtreffende trap denken. Opener ‘Miracle’ is wat meteen richtinggevend; enigszins terughoudend wordt dit nummer straf opgebouwd naar een onvervalst explosief laatste deel. Opvallend is dat de band dat diepe, duistere geluid, soms combineert met mooie, zoet klinkende vocalen op de achtergrond waardoor het contrast nog duidelijker en voelbaarder wordt. Luister maar eens naar het wat rustigere ‘Sing Me To The Street’ of ‘Death Croons’.

Duister
Soms trapt de band het gaspedaal in zoals bij het snelle en ronkende ‘Heat Lightning’, het voortstuwende ‘Sweat’ en het dampende ‘Serafina’, misschien wel het prijsnummer op album nummer vier van de band. Ook het psychedelische ‘Stay Cruel’, waar het lijkt alsof Bateh constant in pijn heeft, is een ijzersterke track. Ook hier horen we weer die vrouwelijke tweede stem, een gegeven dat verwarrend blijft. Bij ‘Made For Me’ horen we Reid op baritonniveau zingen, waardoor het nummer een toch wel inktzwart karakter krijgt en door het lage tempo een dreigende spanningsboog mee krijgt. Het kloppende ‘Machete’, met nog steeds dat ietwat duistere karakter, brengt de band alles nog één keer samen en sluit het album af.

Reid Bateh is natuurlijk niet ’s werelds beste zanger en beschikt ook niet over een fantastisch stemgeluid. Toch is dat donkere in zijn stem typerend en bepaalt het mede de sound van de band. De nummers zorgen voor een interessant album dat voldoende variatie en spanning biedt. Veel luisterplezier.

Bambara Live:
22 mei : Londen Calling Festival

Post Punk / Rock