Bananagun - The True Story of Bananagun

Label : Full Time Hobby / INgrooves

2020-09-21 07:00:00 • 3 min lezen

Funk / Pop
8

Bananagun - The True Story Of Bananagun

Sinds maart van dit jaar hangt Covid-19 als een donkere sluier over ons bestaan. Ondanks deze zware periode voor de culturele wereld komt er ogenschijnlijk toch nog veel nieuwe muziek uit. En soms zijn er van die platen die absoluut en spontaan voor een glimlach op je gezicht zorgen. The True Story Of Bananagun van de Australische band Bananagun is zo’n plaat.

Down Under
Elk jaar weer blijkt dat Down Under een goede muzikale voedingsbodem blijkt te zijn en dat dit land (en continent) wel over een heel levendige en vruchtbare muziekscène moet beschikken. Het vijftal uit Melbourne onder aanvoering van Nick van Bakel neemt ons op een eigentijdse manier terug naar de tijd van de hippies, the Flower Power, de kleurrijke sixties en andere muzikale periodes waarin we onszelf vrijgevochten vonden. Dit debuutalbum wordt heerlijk geopend met ‘Bang To The Bongos’ en meteen maken we kennis met die ietwat exotische ritmes, een vleugje psychedelica en de wah-wat gitaar en de ah-ah achtergrondkoortjes waardoor de zon als vanzelf doorbreekt. Vervolgens wordt het tempo nog wat opgeschroefd bij het fuzzy en funky klinkende ‘The Master’ en blijkt de band dit geluid echt omarmd te hebben.

Muzikale Roadtrip
Dit debuutalbum The True Story Of Bananagun is een heerlijke muzikale trip en de band gebruikt een breed instrumentarium om hun eigen geluid te creëren. ‘People Talk Too Much’ is heerlijk opzwepend door de funky gitaar en de spannende percussie en blazers maar de aandacht wordt toch wel echt getrokken bij ‘She Now’ waarbij het haast niet mogelijk is om niet terug te denken aan de flowerpower periode. Met ‘Out Of Reach’ noemen we waarschijnlijk de track met de meeste hitpotentie; de band blijft vasthouden aan de al eerder genoemde eigenschappen maar ze verpakken het in een radiovriendelijke, catchy omhulsel. Op ‘Pefect Stranger’ horen we ineens een bossanova-groove en dit misschien wat té vriendelijke nummer fungeert als een soort opener voor het laatste, sterke deel van het album. ‘Modern Day Problems, afsluiter ‘Taking The Present for Granted’ zijn meer dan dynamisch maar vooral ‘Mushroom Bomb’ neemt ons mee terug naar vervlogen tijden toen psychedelica hoogtij vierde.

Dit debuutalbum is een heerlijke verademing geworden in deze bijzondere tijd waarbij je soms het gevoel krijgt dat we ons in een soort muzikale tijdmachine bevinden. De elf tracks vorm een wonderbaarlijk verhaal en de band durft ook nog een korte instrumentale interlude op dit debuutalbum te plaatsen; ‘Bird Up!’. Een bijzondere plaat. Veel luisterplezier.

Funk / Pop