2014-03-03 07:00:00 • 4 min lezen

Band Of Horses - Acoustic At The Ryman

Label: Kobalt / Play It Again Sam (PIAS) Eindoordeel:9,5

Na vier albums vindt de Amerikaanse Indierockband Band Of Horses het tijd voor een soort van “Best of”. Maar dan wel eentje van het puurste soort; zonder alle franje van drums en elektrische gitaren een geheel akoestisch album, getiteld Acoustic At The Rayman.

Opname om de akoestiek in perfectie te benaderen

Band Of Horses draait al een jaar of tien mee. Geformeerd rond de initiator Ben Bridwell leverde de band de afgelopen jaren een viertal albums af die elk het luisteren meer dan waard zijn. Oorspronkelijk is de band afkomstig uit de meest regenachtige stad van Amerika, Seattle (oa. Nirvana) maar inmiddels is de band neergestreken in het wat zuidelijker gelegen Charlotte. Op 27 en 28 april 2013 gaven de heren een tweetal concerten in het legendarische Rayman Auditorium in Nashville, hét walhalla voor countrymuziek en een begrip in de muziekwereld omdat de akoestiek hier de perfectie het meest benaderd. Tel hierbij op dat de band had besloten om de opnamen in hoge resolutie (DSD-formaat) op te nemen om de magie van die beide avonden zo perfect mogelijk over te brengen, en de nieuwsgierigheid om dit album te gaan luisteren is geprikkeld.

Opgenomen in het "Heilige" Rayman Auditorium in Nashville In totaal tien nummers puur luisterplezier. De essentie van dit album wordt niet mooier weergegeven dan in de laatste dertig seconden van ‘Older’. Het nummer wordt voortreffelijk neergezet door de samenzang, het geluid van de akoestische gitaren en de piano en alles is 100% in balans. De laatste dertig seconden vallen de instrumenten weg, en wordt het nummer meerstemmig tot een fantastisch einde gebracht. Puur en indringend zijn hier de toverwoorden. Overigens zijn alle vier de albums van Band Of Horses vertegenwoordigd op  dit album. De band heeft met zorg een set van  nummers samengesteld en zet die dus op een geweldige manier neer in The Rayman, ook wel "the mother church of Country Music" genoemd. Tel daarbij op de hoogwaardige geluidsopname die echt elk detail vastlegt, van een aanraking van een snaar tot een spontaan gilletje uit het publiek, en je komt tot een mooie luisterervaring.

De logische vergelijking met bands als The Eagles en CSN Opener is 'Marry's Song', afkomstig van het tweede album Cease To Begin. Piano, akoestische gitaar en meerstemmige vocalen. That's all maar meer is er ook niet nodig om dit nummer intens breekbaar neer te zetten. Hetzelfde geldt bij 'Slow Cruel Hands Of Time' (afkomstig van Mirage Rock uit 2012), waar Bridwel in het begin alleen de vocalen voor zijn rekening neemt maar gedurende het nummer de vocalen meerstemmig worden. Met 'Everything's Gonna Be Undone' wordt er op een eenvoudige maar doeltreffende manier een ode gebracht aan de countrymuziek en daarmee natuurlijk ook een link naar die fameuze muziektempel waar dit concert is opgenomen. Hoogtepunt is waarschijnlijk 'The Funeral', een nummer waar Bridwel zijn stem laat meevoeren op een intro van pianospel en hij het zo breekbaar neerzet dat je de pijn echt voelt. Natuurlijk is daar de vergelijking met bands als The Eagles en CSN. Toch is het geluid van Band Of Horses iets minder gepolijst waardoor het écht geloofwaardig is. We kunnen we dit het beste samenvatten door de termen indringende meerstemmigheid, piano en akoestische gitaren te gebruiken.

Band Of Horses is een band die normaal gesproken ook al vaak van meerstemmigheid gebruik maakt, maar dan wel ondersteund met elektrische gitaren, drums etc.. Dat de liedjes zich echter perfect lenen voor een akoestische set blijkt wel uit dit album dat uitblinkt door een superieure geluidskwaliteit. Op zich is het  niet allemaal vernieuwend maar het klinkt ongelofelijk lekker en dringt door tot elke vezel in je lichaam. Een aankoop tot een echte geluidsdrager is absoluut gerechtvaardigd. Overigens zijn de heren met een akoestische tour door de VS bezig. Wie weet komen ze de oceaan nog wel over. Veel luisterplezier.