2016-06-23 07:00:00 • 9 min lezen

Band Of Horses - Why Are You Ok?

Label : Caroline Eindoordeel : 8,5

De tekst die het zoontje van Ben Bridwell in een email gebruikte werd uiteindelijk de titel van het vijfde album van Band Of Horses. Why Are You Ok? is wederom een album die volledig in het gedachtengoed van deze band staat.

Bridwell wordt wel vergeleken met de jonge Neil Young Band Of Horses is natuurlijk een naam die inmiddels in graniet is geschreven in het Amerikaanse poplandschap. De band uit Seattle beschikt als geen ander over de gave om puntgave, stevige indierock nummers te combineren met pakkende, gevoelige en melodieuze nummers. Voeg daarbij het stemgeluid van Ben Bridwell (vaak wordt de vergelijking getrokken met een jonge Neil Young) bij en je hebt een formule die garant staat voor puntgave muziek. Why Are You Ok? is inmiddels het vijfde studio album van de band en dit keer is het album geproduceerd met de hulp van Grand Daddy’s Jason Lytle.

Doorsnee feestjes die niet gezellig zijn Het album trapt af met het prestigieuze, ietwat progrock achtige muzikale epos ‘Dull Times/Moon’ dat 7 minuten duurt en waarmee Bridwell en consorten de lat meteen erg hoog legt. Vervolgens trekt de band de lijn door met het sterke ‘Solemn Oath’ dat deze recensent graag live zou horen want dit nummer zorgt waarschijnlijk altijd en overal voor een feestje. Hierna is het eerste rustpunt van de plaat; met ‘Hag’ noteren we het eerste rustige alt-country nummer waarbij die gevoelige stem van Bridwell weer zo herkenbaar is. Met de single ‘Casual Party’ worden de registers weer open getrokken en iedereen kent het thema waar dit nummer over gaat; die doorsnee gesprekjes op feestje waardoor het er niet gezelliger op wordt. Een ander hoogtepunt is ‘In A Drawer’ waar een gastrol voor J. Mascis van Dinasaur Jr. is weggelegd.

Prachtige Alt Country Het debuutalbum van Band Of Horses, Everything All The Time met de hit ‘The Funeral’, wordt doorgaans als meesterwerk beschouwd maar het live-album Acoustic Live At The Rayman moeten we hier toch ook vermelden omdat de sfeer van die setting ook nu bij bepaalde nummers terugkeert. Het drieluik ‘Lying Under Oak’, ‘Whatever Whereever’ en ‘Throw My Mess’ zijn prachtige alt-country nummers waarbij vooral laatstgenoemde een heerlijke sfeer oproept en tot de beste nummers van dit album behoort. Bridwell is naast frontman van de band ook vader van vier kinderen. Hoe om te gaan met deze twee werelden die soms niet samengaan, bezingt hij in het gevoelige en persoonlijke ‘Barrell House’ waarbij je als het ware kunt voelen dat de band op de achtergrond treed omdat dit het verhaal van Bridwell is. Afsluiter ‘Even Still’ is nog soberder maar brengt tevens het beste in de band naar boven.

Eindoordeel Band Of Horses is door de jaren heen uitgegroeid tot een band van wereldformaat. Ze zijn als geen ander in staat om op het snijvlak van gevoelige alt-country ballads en stevige indierock te balanceren. Het resultaat is weer een groeibriljant die je waarschijnlijk zult blijven luisteren. Vinger aan de repeatknop. Een topplaat! Veel luisterplezier.

Band Of Horses Live: 2 juli, Rock Werchter.