Nieuw live album voor één van 'swerelds allergrootste artieste Barbara Streisand

2017-12-22 07:00:00 • 3 min lezen

Singer-songwriter
8

Barbara Streisand - Live - Barbra: The Music…..The Mem’ries…..The Magic!

Ze heeft een ongekend oeuvre en een imposante discografie. Sinds de jaren ’60 is Barbara Streisand niet meer weg te denken uit de muziekindustrie. Vorige maand lanceerde Netflix de concertfilm Barbra: The Music…..The Mem’ries….The Magic! en nu is dit inmiddels legendarische concert ook uit op een dubbel-cd waarbij naast alle nummers ook alle persoonlijke bespiegelingen terug te horen zijn.

Label : Columbia

Een memorabele avond
We schrijven 5 december 2016; in het kader van haar album Encore was daar die speciale tournee die haar die avond naar de American Airlines Arena in Miami bracht; speciaal omdat het mede ingegeven was door dat laatste album waarbij ze met duetten zingt met niet de meest voor de hand liggende acteurs en actrices; denk aan Alec Baldwin, Antonio Banderas, Melissa McCarthy en Jamie Foxx. En dan te weten dat Barbara Streisand door de jaren heen er nooit een geheim van heeft gemaakt zich niet altijd even zeker te vinden tijdens optredens. Dat concert, waarbij ze het aanwezige publiek aan de hand meeneemt in een reis door haar meer dan indrukwekkende carrière, is nu te zien als concertfilm bij Netflix en daarnaast als dubbel-cd beschikbaar onder dezelfde titel ‘Barbra: The Music ….. The Mem’ries ….  The Magic!’

Een trip down Memory Lane
Het eerste schijfje is een weergave van Act 1; Barbara die je meeneemt door de eerste jaren van haar carrière waarbij ze de ene na de andere nummer 1-notering in de albumcharts behaalde. We horen nummers als ‘The Way We Were’, ‘Evergreen’ en ‘You Don’t Bring Me Flowers’ voorbij komen waarbij het opvallend is dat Barbara de ene na de andere anekdote vermeld om de tijdsgeest van die nummers te benadrukken. Ze heeft een palmares om u tegen te zeggen met niet alleen prijzen vanuit de muziekindustrie (o.a. 5 Grammy’s) maar ook vanuit de filmindustrie en juist die creativiteit laat Barbara ook weer zien op het eerder genoemde album Encore. In Act II krijgt dit een levendig vervolg waarbij ‘The Making Of’ te horen is (en in de concertfilm dus te zien!) en er zelfs een glansrol voor de acteur Jamie Foxx weggelegd is als duetpartner van Barbara bij ‘Climb Ev’ry Mountain’. Verder horen we klassiekers als ‘Isn’t It Better’, ‘Losing My Mind’ en natuurlijk ‘People’. Vanwege de periode van het jaar is daar nog een verrassende versie van ‘Jingle Bells’ en wordt het album afgesloten met ‘Everything Must Change’.

Het is de combinatie van concertfilm en dubbel-cd die de registratie van die 5e december zo bijzonder maakt. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om eerst de dubbel-cd te luisteren om vervolgens de film te bekijken om daarna nog meer van het album te kunnen genieten. Barbara op haar best, ongedwongen, “normaal’ als je van normaal kunt spreken bij deze superster, openhartig en natuurlijk nog steeds met die fantastische stem. De persoonlijke anekdotes zijn de spreekwoordelijke kers op de taart en verder is het artwork weer mooi vormgegeven inclusief een boekje met veel aanvullende informatie. Veel luisterplezier!

Singer-songwriter