debuutalbum Barely Auytumn, het soloproject van Bruselnaar Nico Kennes

2017-10-09 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Rock / Singer-songwriter
7,5

Barely Autumn - Barely Autumn

In België keken ze al een tijdje uit naar het debuutalbum van Barely Autumn, het muzikale project van Brusselaar Nico Kennes. Eerder was daar al de single ‘Losing Ground’, maar onlangs zag het gehele album, overigens titelloos, het daglicht en is uitgebracht door het Zeal Records platenlabel.

Label : Zeal Records

Inspiratiebronnen als Neil Young en Eels
Kennes heeft al een muziekverleden bij de band Mosquito, maar nadat die was “stilgevallen” zoals hij onlangs in een interview aangaf, had hij tijd voldoende om al zijn muzikale ideeën en demo’s verder uit te werken. Resultaat is een album et elf songs die dan weer richting singer/songwriter neigen en op sommige momenten een portie rock in zich hebben. Zeker is dat Kennes inspiratie opgedaan heeft uit de muziekarchieven waarbij namen als Neil Young, Eels en Elliot Smith prominent naar voren komen.

Soms duister, soms intens, maar altijd met diepgang
Al die muzikale invloeden komen bij opener ‘All My Heroes Are Dead’ onmiddellijk bij elkaar. Een rustig melancholisch nummer, waarbij duidelijk wordt dat je uiteindelijk alleen op de wereld bent, hoe mooi vriendschappen ook lijken. Gitaar en cello zorgen voor de diepgang op deze sterke opener. Single ‘Losing Ground’ klinkt lekker maar kent niet de intensiteit die een duister nummer als ‘Go Your Way’ brengt. Wouter Kennes heeft voor dit album al het materiaal zelf geschreven en neemt naast de vocalen ook de gitaar en keys ter hand. Na een wat voortkabbelend deel met nummers als ‘Goodbye / Farewell’ en ‘Songs’ is daar ineens ‘Ronny’ waarbij Kennes tussen de coupletten het nodige geweld uit zijn elektrische gitaar weet te halen.

Vooral melancholie
Toch hebben de meeste nummers, en dat blijkt ook wel uit de titels, een wat droefgeestig, somber karakter. “All  My Heroes Are Dead”, “Losing Ground”, “Leave This Place” en “Death Of Me” zijn geen titels waar bij voorbaat de zon doorkomt. Overigens doet dit niets af aan authenticiteit en het karakter van de plaat. ‘Innocence ‘ is waarschijnlijk één van de betere tracks waarbij Kennes gedurende het nummer een knappe spanningsboog weet op te bouwen. Zoals al eerder aangegeven is er op het album een haast constante stemming aanwezig met hier en daar een uitschieter. Een nummer zoals ‘Coming Home’ dat mooie overgangen kent en soms schuurt tegen postrock. Eén van de meest indringende nummers is waarschijnlijk ‘Fame’ waar Kennis te horen is met alleen de piano als begeleiding. Kennes zingt “I’ll Look For You Under Every Rock / I Will Tray To Make Myself A Slave….. Fame” en de vraag is natuurlijk of dit een persoonlijke .

Nico Kennes bewijst dat hij in staat is om prima nummers te schrijven. Mooie arrangementen waarbij Kennes zijn gevoelens durft bloot te leggen en waarbij zwaarmoedige onderwerpen worden afgewisseld met wat optimistischer werk. Dat roept natuurlijk soms emoties op al luisterend krijg je vanzelf de overtuiging dat alles klopt. Veel luisterplezier

Barely Autumn live:
15 oktober : Hedon, Zwolle
16 november : Tivoli/Vredenburg, Utrecht