Barry Gibb – Greenfields

Label: Capitol / Universal

2021-01-12 07:00:00 • min lezen

Pop
7,5

Barry Gibb – Greenfields

Het is natuurlijk een bijzonder verhaal; the Brothers Gibb, The BG’s oftewel The Bee Gees. De band die in de jaren 60 de Beatles playbackten en wanneer de band kapot gaat zelf moesten zingen. Dat konden ze. De boertjes Maurice, Robin en Barry Gibb vormden met Vince Melouney en Colin Peterson in Australië een band. Uiteindelijk gaat de band als trio door het leven. Het jonger broertje Andy zou later een tiener idool worden. Wanneer hij als vierde lid geïntroduceerd zou worden sterft hij aan een hartkwaal.

The Bee Gees kennen door de jaren heen een bibliotheek aan hits. Naast de prachtige songs als ‘NY Mining Desaster’, ‘Spicks and Specks’ en ‘To Love Somebody’ allen uit 1967 weet de band ieder album vol te maken met hits.  Deze songs komen op dit album terug. Robin en Maurice zijn inmiddels overleden en de mooie leadzanger Barry weet diverse artiesten te verleiden om nog een keer een album te maken met hits van toen. Zoete hits zoals ‘Run to Me’ met Brandi Carlile of ‘Too Much Heaven’ met Alison Krauss. Het album trapt af met ‘I ve Gotta A Message’ met Keith Urban, maar oo de oude vriendinnen als Oliva Newton John “Rest Your Love On Me’ en Dolly Parton met Words zijn van de partij. Jason Isbell tekent voor ‘Words of A Fool’ en Sheryl Crow voor ‘How Can You Mend A Broken Heart. Niet alles is even geslaagd maar Tommy Emanuel weet met zijn gitaar een prachtig intro te geven aan ‘How Deep is Your Love’.

Toch krijg je een idee dat dit een soort van afscheidsalbum van de man is. Een album met nog een keer de songs te spelen met muzikanten van toen en nu. Alsof de cirkel voor hem nu rond is.
Maar de originele songs blijf ik toch mooier vinden.

Pop