2016-05-15 07:00:00 • 11 min lezen

Barry Hay’s Flying V Formation – Barry Hay Flying V Formation

Barry Hay’s Flying V Formation – Barry Hay Flying V Formation Label: V2 Eindoordeel: 7

Als zanger van de oudste band van de wereld die in dezelfde bezetting speelt is het zeker gezond om zo nu en dan eens in een andere bezetting te spelen. Barry Hay heeft hierbij het voordeel dat er veel jonge mensen met hem willen spelen. In Nederland is iedere gitaarband ergens gelinkt aan Golden Earring. Het is ruim 50 jaar Rock and Roll van Nederlandse bodem. Wanneer Hay weer op zoek gaat naar nieuw elan, een jonge band om weer op een andere manier muziek te maken, komt hij uit bij gitarist Pablo de Poel van DeWolff en Huub van Loon synthbass, Daim de Rijke op drums en Earring toetsenman Jan Rooymans op toetsen. De band bestaat inmiddels al 4 jaar en speelde in 2013 op het Parkpop festival. Nu is er het titelloos album debuut. Het album kent vooral een oude ruwe sound dat de jaren door als stevig en rock werk beschouwd. De invulling van computers zijn er wel maar in dezelfde ruwe wijze gebruikt. Hierdoor krijgt het Tom Waits nummer “Going Out West” een ander tintje en wordt en de cover “Firewater” van zijn solo album “Victory of a Bad Taste” uit 1987 live op het album gezet.

Het zijn de beide live covers. Dan blijven er nog 8 songs over, waarvan het meeslepende ‘I’m Not Drowning”van Steve Winwood erg goed gelukt is. “Circle in the Sand” van Ricky Lee Jones is ruw in deze versie waardoor het meer power krijgt. Het puntige “Razorblade” en het “Beautiful Life” zijn de hoogtepunten van dit album. Maar de magie van de Golden Earring wordt in de arrangementen nu even gemist. Dat is te horen en daarom is dat wellicht een van de ingrediënten om het 50 jaar samen vol te houden.