2017-02-03 07:00:00 • 10 min lezen

Bart Wirtz – Beneath the Surface, een paradox van de bovenste plank

Label: iDreamer Records Eindoordeel: 7 Saxofonist Bart Wirtz brengt zijn vierde album uit met de titel ‘Beneath the Surface’. Onder de oppervlakte, ja dat kan je zo wel noemen. De muziek van Wirtz is niet oppervlakkig. Altijd op zoek naar verdieping en ontwikkeling slaagt Wirtz er opnieuw in een spraakmakende plaat te maken, met voldoende akkefietjes. Zijn achtergrond als maker van filmmuziek, en het spelen in verschillende en uiteenlopende bands (Artvark en Monsieur Dubois) geeft elke keer weer een basis voor een sfeervol album. Wirtz, die naar mijn idee een bepaalde sfeer een heel album lang volhield, onderbreekt nu met totaal verassende elementen. Sommige composities zijn qua stijl en uitvoering nog herkenbaar, maar de invloed van zijn collega muzikanten is duidelijk waarneembaar. Deze twist is terug te vinden in een keur aan composities als wel in de uitvoering ervan.  Het album opent met ‘Minor Robots’ een zes minuten durend humoristisch themaatje, een hapklaar begin. De nummers die erop volgen zijn doorspekt met sounds, synths, percussie en distortion. ‘Crystal Field’ bijvoorbeeld, het tweede nummer kenmerkt zich door distortion en hemels gezang. De ritmesessie komt echt op gang bij het derde nummer ’Beta Blocker’, met de zangeressen Ntjam Rosie en Ai Ming Oei die de Afrikaanse sound benadrukken. Als de Britse rapper Soweto Kinch, in de nummers ‘Beneath The Surface’ en ‘Growth & Change’ op de proppen komt, bereikt het album een paradox van de bovenste plank. Conclusie Wirtz gaat met zijn enerverende groep muzikanten voor vernieuwingen, en dat is een duidelijke aspiratie van deze plaat. Ik heb Wirtz nog nooit live gehoord, maar wel kan ik me voorstellen dat de muziek van dit album op de podia een geweldige beleving teweeg brengt. Als album is het wel heel divers, en moet je rekening houden met heftige geluidsmomenten. Het is afwachten welke kant Wirtz opgaat. Dát hij een ander pad kiest, maakt deze plaat wel duidelijk. Bezetting: Bart Wirtz: hoofdzakelijk saxofoon,  Emiel van Rijthoven: multi intrumentalist Kasper Kalf: bassen Niek de Bruijn: drums Frank Wienk: percussie, synths & sounds. Zang: Soweto Kinch, Ntjam Rosie, Ai Ming Oei Mete Erker klarinet Lucas Meijers: gitaar en Louk Boudesteijn: trombone