2014-10-12 07:00:00 • 12 min lezen

Bass Drum Of Death - Rip This

Bass Drum Of Death – Rip This

Label: Innovative Leisure

Eindoordeel: 8,5/10

Techno….

Het zou je vergeven zijn als je bij het lezen van de bandnaam bij jezelf zou denken dat je hier met een ernstige techno-act te maken had. Niets is echter minder waar. Bass Drum Of Death zoekt haar inspirationele heil niet in de computers maar in de glam- en hardrock van de jaren ’70. Ergens tussen de MC.5, T-Rex en Mott The Hoople in. Geen gebliep en oorverdovende bass-beats dus, maar wel heerlijke in your face rock die het net zo goed doet in een bezwete bar als op de motor. Maar dan wel in een glitterpak.

Die stem

Meteen als je de stem van zanger John Barrett hoort boven de fuzz-gitaren uit weet je dat het goed zit. Opener ‘Electric’ zet de toon voor wat een ouderwets groovend werkje zal blijken te worden en waarvan je zou zweren dat het in de jaren ’70 gemaakt had moeten zijn. Niet een nieuw werk maar een re-issue. Luister maar eens naar aflsuiter ‘Route 66’. Hoe T-Rex wil je het hebben? Al dat geplagieer zou de band natuurlijk ernstig in de weg kunnen zitten, maar gelukkig doet het dat niet. Het wordt namelijk met precies genoeg bravoure en “I don’t giving a flying f**k” gebracht en om dit soort muziek overtuigend neer te zetten is het zaak om juist over die twee ingrediënten te beschikken. BDOD doet dat. En komt er daarom met het grootste gemak mee weg

Garage

Toch klinkt het niet overal glam. ‘Burns My Eye’ en ‘Lose My Mind’ hadden zo in de garage ingespeeld kunnen zijn en roepen iets van The Stooges en The Ramones op. Rauwe energie vermengd met simplistische refreinen. Precies goed. ‘Better Days’ had dan weer iets van Ziggy-era David Bowie kunnen zijn, alleen wordt er niet uitgewaaierd hier. Bandleider Barrett houdt de touwtjes strak in handen en solo’s zijn niet zozeer aan hem besteed. “De moddervette grooves dienen maar voor zich te spreken”. Je hoort het hem denken.

Parel in de motorolie

Dit is gewoon één grote feel good record. Een ieder die affiniteit heeft met de bands die ik al noemde in deze review moet absoluut het oor eens te luisteren gaan leggen bij BDOD. Veel originaliteit ga je hier niet vinden, maar oh wat het is het allemaal smaakvol en tot in de puntjes goed gedaan!

Schaamteloze klasse!

Eindoordeel: 8,5/10