Dromerige soundscapes op Drastic Measures van Bayonne

Label : City Slang Records

2019-03-02 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Pop
7,5

Bayonne - Drastic Measures

De Amerikaanse instrumentalist Roger Sellers is terug met een nieuw album onder zijn artiestennaam Bayonne. Wederom brengt hij ons een album vol dromerige pop die we vooral in de elektronische muziek moeten plaatsen.

“Loop”-machines
Op zich klinkt het album van deze in Austin, Texas, woonachtige Amerikaan helemaal niet minimalistisch. Sellers gebruikt de elektronica functioneel, zet loopmachines is om steeds repeterende melodieën verder uit te bouwen met interessante en vaak complexe songs als eindresultaat. Neem als voorbeeld de bijna zes minuten durende opener ‘QA’ dat vanuit een enkele drone-achtige toon mooi wordt opgebouwd. Vervolgens worden we met de uptempo titeltrack getrakteerd op een wat weelderige sound. Op zich is dit niet alleen exemplarisch voor de titelsong want ook een track als ‘Gift’ begint met soepel pianospel om vervolgens te worden aangevuld met synthesizers, drums en percussie. Resultaat is dat alle instrumenten laag voor laag worden opgebouwd en aangevuld en waarbij de puzzelstukjes in elkaar vallen.

Sellers bewerkt zijn stem
De dromerige sfeer, ook ingegeven door het wat iele stemgeluid van Sellers, is het hele album voelbaar. Uiteraard vinden we ook ‘I Know’ terug op dit tweede album en ook hier is duidelijk hoe de Amerikaan zijn stem bewerkt door loops en overdubs toe te passen. Ook een nummer als ‘Kind’ is zodanig bewerkt dat het waarschijnlijk een totaal andere sound heeft gekregen dan tijdens de opnames. Verrassend is het door “Handclap” opstuwende ‘Uncertainly Deranged’ en zo krijgen we steeds meer de bevestiging dat Sellers zich de afgelopen jaren verder ontwikkeld heeft en ook het tekstuele deel een prominentere rol binnen zijn nummers heeft gegeven. De afsluiter ‘Bothering’ sluit qua karakter mooi aan bij de opener; een wat etherische sound waarover de stem van Sellers als een flinterdun laagje wordt uitgesmeerd.

Drastic Measures is een logische opvolger van Primitives uit 2016. Muzikaliteit en teksten zijn meer in evenwicht al is overal de aanwezigheid en het effect van elekronica aanwezig. Het klinkt allemaal samenhangend en de nummers vormen een logisch geheel. Al met al een prima album. Veel luisterplezier.

Bayonne live:
24 maart : Paradiso, Amsterdam

Electronic / Pop