2014-07-17 07:00:00 • 7 min lezen

B.B. & the Blue Shacks – Businessman

BB & the Blue Shacks – Businessman Label: Bertus Eindoordeel: 8

De 50’s bluesact uit Duitsland is meer dan zomaar een blues act. De band uit Hildesheim heeft de wereld veroverd met een blues sound dat overgoten is met soul en trompetgeschal. Het swings and boogies, flirt met de blues en is uiterst vermakelijk.

Inmiddels bestaat de band ruim 25 jaar en dat is aan hun geluid ook te merken. De nummers klinken soepel alsof men dit al jaren doet. Afgelopen jaar is men naar Wenen vertrokken om daar de blues te zoeken. Het resulteert in hun zevende album “Businessman”. Met een cover van John Brim “It Was A Dream”. Deze Chicago Blues legende had de soul- swing blues en is dan ook een terechte tribute aan hem geweid. Hij werd bekend door de Ice Cream Man dat later door VanHalen werd gecoverd. Hierdoor kreeg John zijn verdiende pay-check. Inmiddels is hij al enige jaren dood en doet deze BB Shacks hem weer herleven.

Vanaf de eerste klanken van het album, “Out Of Tears” weet je wat je krijgt. De broers Andreas (gitaar) en Michael Arlt (zang en mondharmonica) en de zijnen brengen geen ingewikkelde gitaarsoli, maar deze ruimten worden ingebed door trompetten en mondharmonica soli. De laid back blues van “Gimme This, Gimme That” wordt er ruimte gemaakt voor alle blaasinstrumenten. Het “Take Me Home” waan je aan de witte stranden en palmbomen waar je een bandje hoort achter de cocktailbar. Het titeltrack is lekker ouderwetse blues rock wat het hele publiek in beweging brengt. Het zou zo uit een van de Gary Moore’s blues boeken komen. De Swingblues van “Buckle Up” geeft de ruimte voor improvisatie dat wordt ondersteun door de hammond orgel, die hier ook geheel los mag gaan. De diversiteit van het album maakt het juist aantrekkelijk, maar alleen wanneer je van trompetten en blazers houdt, is dit een must have!