Beabadoobee - Fake It Flowers

Label : Caroline

2020-10-26 07:00:00 • 3 min lezen

Indie / Pop
7,5

Beabadoobee - Fake It Flowers

Haar artiestennaam is een tongbreker; probeer maar eens probleemloos Beabadoobee een aantal maal te herhalen zonder te gaan stotteren. Bea Kristi, die dus die onuitspreekbare artiestennaam gebruikt, is op de Filipijnen geboren maar in Londen opgegroeid. Via het platform Tik-Tok bereikte ze de wijde wereld en het leverde een tweetal EP’s op. De grote verandering op dit debuutalbum Fake it Flowers is dat ze het geluid van haar vorige jaar uitgebrachte EP Space Cadet om gooit en ons trakteert op een wat stevigere sound.

Intensiteit
Het album opent met energieke popsongs zoals ‘Worth It, ‘Dye It Red’ en de al eerder uitgebrachte single ‘Care’. Qua intensiteit gaat de vergelijking op met grote namen als de Cranberries en Alanis Morissette en de Britse neemt ons mee in onderwerpen die haar bezig houden. Vervolgens is daar ineens ‘Back To Mars’, een soort van Folkachtig akoestisch nummer waar we de vingers over de snaren horen glijden en waar Bea mooi breekbaar klinkt. Persoonlijk zou dit nummer best wat verder uitgebouwd mogen zijn want met de huidige anderhalve minuut krijgt je het gevoel naar een soort van demo te luisteren. Fake It Flowers staat vol met muzikale knipogen naar de Pop/Rock-jaren ’90 met het stevige ‘Charlie Brown’

Lo-Fi achtig geluid
Bea heeft een prettige stem met een behoorlijk bereik en produceert een aantal catchy songs met hier en daar een rauw randje dat perfect past. ‘Emo Song’ is een slim popnummer met diverse laagjes met vervormde gitaren op de achtergrond en het contrast is dan ook mooi met ‘How Was Your Day?’, het “kleinste” nummer op dit debuutalbum waar we Bea, begeleidt door een akoestische gitaar, haast breekbaar horen klinken in een haast Lo-Fi achtige sound. Met ‘Sorry’, dat een mooie balans heeft tussen het rock-achtige refrein en de haast Lo-Fi achtige coupletten noemen we een van de hoogtepunten van Fake It Flowers. Voor die omschrijving zal het echter moeten wedijveren met het meeslepende ‘Further Away’ en het romantisch ‘Horen Sarrison’ waar strijkers afgewisseld worden met elektrische gitaren.

Fake It Flowers is een album dat zomaar ergens in de jaren ’90 uitgebracht had kunnen worden. Technisch onmogelijk omdat Bea toen nog lang niet geboren was maar op één of andere manier is dat muzikale tijdperk de grote inspiratiebron geweest. Het is natuurlijk niet allemaal baanbrekend of vernieuwend maar het album klinkt verfrissend waarbij Bea regelmatig een rauw randje opzoekt. Prima debuutalbum. Veel luisterplezier.

Indie / Pop