Ijzersterk nieuw album van New Yorkse formatie Beach Fossils

Label : Bayonet Records / Konkurrent

2017-06-09 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
8

Beach Fossils - Somersault

De band uit Brooklyn heeft ons enkele jaren laten wachten. Vier jaar om precies te zijn na Clash The Truth is daar nu het nieuwe album Somersault waarvan de band de afgelopen periode al enkele nummers zoals ‘Tangerine’ en ‘Saint Ivy’ via de diverse kanalen met ons deelde.

Opgenomen op diverse locaties in NYC en LA
Op zich heeft Beach Fossils qua sound geen 360 graden omwenteling gemaakt maar toch merk je dat de band zich de afgelopen jaren heeft doorontwikkeld. Het geheel klinkt wat “voller” en kent een wat rijker instrumentarium maar nog steeds is de stem van frontman Dustin Payseur typerend voor het geluid van de band. Inmiddels is het viertal overigens gereduceerd tot een trio want bandlid en drummer Tommy Gardner verhuisde naar China. Het album is opgenomen op diverse locaties in New York en Los Angeles en anders dan op de eerdere album zijn de overige bandleden Jack Doyle Smith (basgitaar) en Tommy Davidson (gitaar) meer bij de totstandkoming betrokken. Nog steeds brengt de band hun versie van “Dream pop” met duidelijk omlijste melodielijnen die absoluut kenmerken uit de muziek van de jaren ’60 en ’70 in zich hebben. Opmerkelijk detail is overigens dat dit album door Payseur op zijn eigen platenlabel Bayonet Records, dat hij met zijn startte met zijn echtgenote, uitbracht.

Strijkers en samenwerkingsverbanden
Zoals gezegd is de sound van de band op cruciale punten veranderd waardoor de nummers onmiskenbaar meer glans en inhoud krijgen. Belangrijk hierbij is hoe de strijkers worden toegevoegd én gebruikt. Luister maar eens naar de gepolijste opener ‘This Year’ en de bedoeling en (nieuwe) richting van de band wordt duidelijk. Niet verrassend is dat we enkele samenwerkingen tegenkomen. Zo is op ‘Tangerine (de openingstonen doen denken aan ‘Steppin’ Out van Joe Jackson) een gastrol weggelegd voor Slowdrive’s Rachel Goswel. Ook dit nummer kent weer een vloeiende melodielijn en wordt gekenmerkt door strijkers en de verschillende gitaren.

Een loom muzikaal pallet
Verrassend is ook het rustige, jazzy-achtig klinkende ‘Rise’ waar gast-rapper Cities Aviv al pratend je een weg door deze track heen baant. Vervolgens valt de band weer terug op zijn roots en neemt je met nummers als ‘Sugar’, ‘Social Jetlag’ en ‘Closer Everywhere’ weer aan de hand mee door hun lome muzikale pallet. Bij ‘Down The Line’ wordt het tempo weer opgeschroefd en dit nummer is weer lekker “basic” zonder de toeters en bellen waarbij Payseur zijn gedachten over de verschillen die mensen kenmerken met ons deelt. Op het laatste deel van dit album worden we nog getrakteerd op ‘Be Nothing’, één van de beste nummers dat vanuit een “slow-start” tot een zeer boeiend rocknummer wordt opgebouwd.

Beach Fossils laat horen een nieuwe stap in hun carrière gezet te hebben. Met aanstekelijke, melodieuze popsongs die de nodige muzikale elementen uit de jaren ’70 bevatten levert de band absoluut één van de betere albums van dit jaar af. Complexere instrumentatie en het toevoegen van strijkers doet de band goed. Meer inhoud, meer karakter en songs die boven het maaiveld uitsteken. Prima luisteralbum dat opgesierd wordt met een boekje met alle teksten en aanvullende info. Veel luisterplezier!

Pop / Singer-songwriter