2018-12-09 07:00:00 • 3 min lezen

Folk / Pop / Singer-songwriter
8

Beans On Toast - A Bird In The Hand

Jay McAllister AKA Beans on Toast is weer terug met een nieuw album. Traditiegetrouw komt deze Britse Folk-singer/songwriter met een nieuw album en A Bird In The Hand is inmiddels zijn tiende album.

Mumford & Sons
Voor dit album kreeg de Brit hulp van Ben Lovett van Mumford & Sons en McAllister mocht zelfs gebruik van al het moois dat er in The Church Studios te vinden is. “The sessions had a really special magic about them and Ben took my songs into new waters. I’m well happy with the record. I can’t wait for people to hear it. I also can’t wait to make another 10 records”. Ook op dit album blijft hij politiek kritisch maar neemt hij ons evengoed mee in de verandering in je leven als je vader wordt. Misschien is de openingstrack ‘Another Year’ ook wel het meest ontroerende als hij ons meeneemt om de eerste verjaardag van zijn dochtertje vanuit diverse perspectieven te bekijken.

Vaderschap en maatschappelijk bewogen
Zoals we gewend zijn van McAllister neemt hij ons ook mee naar maatschappelijke onderwerpen. Heerlijk is de wijze waarop hij ons in ‘Here At Homerton Hospiltal’ meeneemt in de multiculturele samenleving dit ziekenhuis blijkt te zijn. Van een fysiotherapeut die uit Egypte blijkt te komen tot de receptioniste Jill die in Swindon woont maar die haar roots in Jamaica heeft. Met ‘Bamboo Toothbrush’ speelt hij met woorden over het probleem dat plastic onze wereld overspoeld en weet hij op een lichtvoetige wijze de verbinding te leggen met onze voedselketen. Een nummers als ‘Please Give Generously’ klinkt lekker en met het uptempo ‘Alexa’ zorgt hij voor een aanstekelijk enthousiasme. Maar met het “stripped-down” ‘Watching The World Gone By’ en ‘1980’s Sagattarius’ weet hij écht te overtuigen.

McAllister is niet ’s-werelds beste zanger en de Britse tongval zal niet iedereen aaspreken. Toch is A Bird In The Hand een Folk-album pur sang. De Brit is misschien wat zachtmoediger geworden door het vaderschap want zijn liedjes zijn iets minder scherp n politiek geladen dan op zijn vorige albums. Maar overall een prima jubileum album. Op naar het elfde!. Veel luisterplezier.

Beans on Toast live:
6 april 2019 : Rotown, Rotterdam
7 april 2019 : Paradiso, Amsterdam