Bears Den & Paul Frith - Fragments

Label: Caroline int. rec.

2020-09-20 07:00:00 • min lezen

Pop
8

Bears Den & Paul Frith - Fragments

Na een wat matig album ‘So That You Might Hear Me’ heeft Bears Den zich weer gevonden. De folkrock van Londen brak door met hun tweede album ‘Red Earth & Pouring Rain’, waarna Haynes het trio verlaat en toen waren er nog twee over. Met de Nederlander Christof van der Ven als banjo speler en vervanger van Joey Haynes weet Bears Den nu hun balans weer te vinden. De extra bijdrage is van award winner en schrijver voor Radiohead, Paul Frith waardoor Kevin Jones en Andrew Devie weer een soort van trio zijn.

Het album met Paul Frith als extra benoemd persoon is omdat hij vier van de 12 songs heeft geschreven en om dat de man de oude songs onder handen heeft genomen. Het album begint met het pakkende ‘Fuel on the Fire’, dat als een metafoor is hoe het album is opgenomen. Nieuwe input en gelijk ook dat het ontspannen is. De songs kennen veel strijkers die songs als ‘Isaac’, het opzwepend ‘Fireworks Flashing’ of ‘When You Break’ tot juweeltjes brengt. Je hoort dat de basis op de toetsen is gemaakt, maar door gebruik te maken van echte instrumenten is het zoveel mooier geworden. Het is de verdienste van Paul Frith die de songs opnieuw tegen het licht houdt en hier en daar een aanpassing maakt. Met Breaker Keeper is de band weer in zijn oude sound beland en weet men het album op een klassieke wijze met ‘Napoleon’ te eindigen.

Het album geeft een andere kant van de songs van Bears Den weer. Mooi en misschien meer balans in de songs. Al zijn de originele versies natuurlijk net zo heerlijk om naar te luisteren

Pop