2015-06-06 07:00:00 • 8 min lezen

Beauvoir Free – American Trash

Beauvoir Free – American Trash

Label: Frontiers

Eindoordeel: 8/10

Hanenkam En Tattoos

Albumhoezen zoals die van Jean Beauvoir en Mikki Free zie je helaas niet veel meer. Er was een tijd dat dit soort covers best hip was, maar die tijd ligt al ver, ver achter ons en komt uit een era dat rock ‘n’ roll zichzelf nog niet zo über-serieus nam maar wel ontzettend goed klonk. En laat dat nu net het recept zijn achter het album van deze twee mannen. In het verleden werkten ze al eens samen in de glamrock band Crown Of Thorns en in veel opzichten is dit ‘American Trash’ het logische vervolg op het debuut van die groep. Ook toen waren ze al niet zo hip, middenin de grunge, maar wel goed! Wat Beauvoir en Free namelijk doodsimpel in de vingers hebben is het scheppen van aanstekelijke, uitstekende melodische rocksongs die zowel tijdloos als retro klinken. Opener ‘Angels Cry’ klinkt misschien nog iets als iets uit de Def Leppard catalogus en doet het ergste vermoeden, maar vanaf dan gaat het los.

De Geest Van Glenn Hughes

Het titelnummer is namelijk een heerlijke combinatie van soul, funk en rock (denk Glenn Hughes) waarin de stem van Jean Beauvoir perfect tot z’n recht komt. Maar ook Mikki Free is no slouch op z’n gitaar en vlamt met precies het juiste timbre op een rocker als ‘Shotgon To The Heart’. Deze mannen verstaan hun vak, dat hoor je aan alles af. Wat ook wel bijzonder is, is dat de heren ballades weten te maken die voor de verandering in het genre eens niet tranentrekkend slijmerig zijn maar juist precies de goede snaar weten te raken. ‘Never Give Up’ is zo een heerlijke track voor bij het kampvuur en ook ‘Just Breathe’ wordt gered door precies aan de goede kant van de sentimentaliteit te blijven. Dosering, deze mannen weten er alles van. Rocken doet het ook over de gehele linie waarbij opvalt hoeveel de stem van Beauvoir weg heeft van die van Glenn Hughes; ook al zo’n excentriekeling.

Abraham En De Mosterd

Het komt vaker terug in mijn recensies van melodische rock-CD’s, maar op de één of andere manier snappen de oudjes beter dan de jonkies waaraan een song moet voldoen om te ‘kloppen’. Waar menig band in het genre van het ene cliché in het andere lazert, mengen Beauvoir en Free op ‘American Trash’ het bekende met het frisse en voorkomen op die manier dat ze als een anachronisme klinken. Deze plaat is nu nog net zo actueel als dat ze, pakweg, twintig jaar geleden zou zijn geweest. Het gaat te ver om hier van een wereldwonder te spreken, maar ‘American Trash’ is wel een uitstekende melodic rock plaat die zich kan meten met het beste van wat er dit jaar in dat genre is verschenen. Het is dus te hopen dat de mannen nog even door blijven gaan op deze weg, want alhoewel men tegen het einde zingt ‘There’s No Starting Over’ bewijst dit album juist het tegendeel. Een tweede jeugd, net zo makkelijk. En als die vergezeld gaat van albumhoezen zoals deze, dan ben ik graag van de partij.

Eindoordeel: 8/10