2014-02-26 07:00:00 • 10 min lezen

Beck - Morning Phase

Beck – Morning Phase Label: Caroline Eindoordeel: 8,5

Het is inmiddels alweer het 12de album van Beck. De muzikant die alle wetten van de muziek negeert, geen concessies doet aan platenlabels en altijd verrassend uit de hoek komt. Zijn doorbraak kreeg hij in 1994 met de single “Loser” van het album “Mellow Gold”. “Devilish Haircut” en het album “Odelay” verscheen twee jaar later, waardoor Beck een gevestigde naam in de muziek industrie werd.

Juist de cross overs die Beck in de jaren 90 gebruikte, gaf hem de status van een groot muzikaal talent. De jaren daarna werd de vloeiende crossovers een zoektocht naar nieuwe muzikale invloeden waardoor niet ieder album even sterk uit de bus kwam. Morning Phase kent een intro “Cycle” waar zijn vader David Campbell de arrangementen voor schreef. Na een lastige tijd voor Beck is het niet vreemd dat hij een beroep doet op de kunsten van zijn vader. David Campbell werkte mee aan o.a. Metallica’s “Death Magnetic”, KISS’ “Symphony Alive IV”, Muse’ “Second Law” en Bon Jovi’s “These Days” albums.

Nu deze ochtend fase voor Beck een nieuwe start is, levert hij een album waar liedjes op staan. “Blackbird Chain” had een liedje van Paul McCartney kunnen. De orkestrale overgang van “Turn Away” veranderd in een jaren 60 zangpartij die doet denken aan de Byrds en CSNY. Het “Country Down” wordt de country a la Neil Young’s oude tijden weer nieuw leven ingeblazen. Het “Waking Light”, een Pink Floyd achtig nummer, geeft aan dat Beck aan dat het nieuwe leven weer mag beginnen.

Nee, het is geen beat album, maar een relaxte album dat je meeneemt in de wereld van Beck Hansen. Het talent dat zich weer heeft gevonden, geïnspireerd door de albums uit de jaren 60-70 brengt hij met Morning Phase een prachtig album. Op naar het volgende album “Afternoon Delight”.