2014-08-03 07:00:00 • 8 min lezen

Beck - The Song Reader

Beck – Song Reader Label: Caroline Eindoordeel: 8,5

“The Song Reader” van Beck werd als project in 2012 al geschreven. Beck Hanson presenteerde dit jaar het album “Morning Phase”, dat nog steeds een van de beste albums van dit jaar mag worden genoemd.

The Song Reader mag gerust een opvallend project worden genoemd. Het “nieuwe” album werd in 2012 gepresenteerd. Wat bleek ? Het is een muziekstuk op papier. Dit zoals men het vroeger ook deed. De componist leverde een stuk of geheel partituur aan een orkest. Ieder muzikant speelde het stuk naar de wens van de dirigent. Zo ontstond er verschillende invulling van het zelfde stuk. Binnen de klassiek kent men principe dat de vertolker ondergeschikt is aan het stuk, al heeft iedere dirigent een eigen wijze van vertolken. Ook was het songfestival bedacht om vanuit de schrijver te beredeneren.

Beck bracht dus een stuk partituur uit dat voor iedereen te lezen is. De universele taal van muziek gaat over de gehele wereld en iedereen maakt een eigen versies de 20 nummers dat het gehele boek bracht. Zo zijn er vele versies op Youtube te vinden.

Om een goede selectie te maken is een hele klus, omdat dit voor een luisteraar ook erg persoonlijk is. Nu heeft de schrijver van het stuk hier zelf een collectie van (laten) gemaakt. De keus van de juiste ligt op deze wijze dicht bij de schrijver zelf. Heaven Ladder heeft Beck zelf nog even onder handen genomen, maar verder zijn er mooie versies van “I’m Down” door Jack White, “Just Noise” door Norah Jones en een Spaanse versie door Juannes van “Don’t Act Like Your Heart is Mine”. De Sparkt zijn zelfs de studio in gedoken voor een bewerking van Why Did You Make Me Care? “ De stacato versei van “Eyes That Say…“ door Pulpzanger Jarvis Cocker is minstens opvallend te noemen. Net als het “Rough On Rats” van New York Doll’s David Johnson (Buster Poindexter) dat Tom Waits ook zo had uitgevoerd. Waits zijn gitarist Marc Ribot brengt daarintegen een jazzy versie “The Last Polka” op dit album terwijl Jack Black een verrassend leuke versie brengt van “We All Wear Cloaks”. Dit zijn enkele musici die het muziekstuk gelezen hebben en een interpretatie van hebben gemaakt. Nu kan Beck op zijn komende tour gerust enkele songs van dit album spelen.

Beck is 8 september te zien in de HMH te Amsterdam