2015-03-28 07:00:00 • 3 min lezen

Bee Gees - 1974-1979 Mr. Natural

Bee Gees – 1974 -1979 Mr. Natural Label: Reprise/ Warner Eindoordeel: 7

De Bee Gees kregen in de jaren 70 hun kassucces door de film Saturday Night Fever. Maar voordat het zover was, hadden de broers al een hele carriere achter zich. De Australische tweelingbroers Maurice en Robin Gibb hadden hun oudere broer Barry overgehaald om een bandje te beginnen. Eind jaren 50 kregen de heren een mogelijkheid om op te treden in een bioscoop waar men hun kunsten playbackend vertoonden. Echter bij dit optreden brak hun 78 toeren plaat, waardoor ze voor het blok kwamen te staan om het liedje live te zingen. Dit werd positief ontvangen waardoor de broers in het vervolg live zingend door het leven gaan. Het opvallende zijn de meervoudige falsetstemmen die goed bij elkaar kwamen. De strakke harmonieën en hun aanstekelijke songs brachten snel een schare fans op de been. Wanneer de ouders en de familie naar Engeland verhuizen, werd er een tape gestuurd naar Brian Epstein die net de Beatles met succes had gelanceerd. Tijdens hun bootreis naar Engeland werd de single “Spicks & Specks”in Australië uitgeroepen tot single van het jaar.

De jaren er op werd dit succes uitgewerkt. Hun “1st Bee Gees” album is een psychedelische poprock album met het ontroerende New York Mining Disaster 1941”. Onder leiding van Robert Stigwood werd ook het vervolg album”Horizon”opgenomen. Zwaar geïnspireerd door The Beatles nam men o.a. de hit “Massachuses”op. De albums “Idea” met “I Started A Joke” en “Odessa” volgden, waarna Robin de band verliet. Na het album ”Cucumber Castle” zien we Robin weer terug op het album “2 Years On” Inmiddels heeft Robin met “Saved By The Bell” een wereldhit gescoord, terwijl de andere broertjes zich meer bezig hielden met bandwisselingen. Maurice hield zich bezig met de productie van het album van Lulu voordat men met “Trafalgar”, een album vol ballads, begon op te nemen “How Can You Mend A Broken Heart” werd de eeste nummer een hit in de VS. Het succes werd gehaald en de toon werd veranderd. Veel popliefhebbers omarmden de band maar de vaste fans deden meer afstand wanneer “Run To Me” van “To Whom It May Concern” werd uitgebracht. De smaak van het hitsucces beviel goed, maar de basis om dit succes door te trekken was te smal. “Life In A Tin Can” werd een flop waardoor er haastig naar een nieuw album werd gewerkt. “Mr. Natural”.

Er werd een nieuwe producer Arif Mardin aangenomen. De voormalige jazz producer zag de muziekwereld veranderen . Hiermee nam hij de Bee Gees in mee, dat later voor de Bee Gees het grote succes werd. Mr. Natural werd een overgangsalbum van de oude Bee Gees naar het nieuwe. De strijkers worden in gezet en gecombineerd met slepende rock electrische gitaarklanken in “I Can’t Let You Go” en “Heavy Breathing”. De falset stem van Barry wordt door Arif ontdekt en veelvuldig in gezet op dit album. Hoewel het album geen benoemend waardige hits kent is het album gevarieerd en kent het voor het eerst de soulpop met “Throw A Penny” en de ballad “Charade”. De invloed van Stigwood blijkt veelvuldig te zijn gebruikt en met dit album laat Arif de kracht bij de Bee Gees zelf.