2014-10-11 07:00:00 • 5 min lezen

Beginners - September Sunburn

Beginners – September Sunburn

Label: Excelsior

Eindoordeel: 8/10

Toch niet zo beginnend

Beginners is het geesteskind van zangeres/componiste/gitariste/violiste Susanne Linssen die zich voor deze band omringde met talent uit Claw Boys Claw en Johan. ‘September Sunburn’ is hun debuut en de CD verraadt de senioriteit van de muzikanten eigenlijk meteen. Niet alleen door het spel, de arrangementen en de rootsy productie, maar met name door de wijze waarop er geen ons vet op de songs zelf zit. Elke noot die hier gespeeld wordt verdient een plekje.

Amerikaans-Nederlands

Stilistisch bevindt ‘September Sunburn’ zich ergens tussen Lisa Loeb, Edie Brickell maar toch ook wel REM en de Throwing Muses in. Korte nummers, to the point, aangenaam voorzien van country-achtige vioolpartijen en een voornamelijk akoestische aankleding. De stem van Linssen heeft een soort van jeugdige onschuld vermengd met intelligentie en danst speels om de noten heen.

Ballads

Op z’n mooist zijn de Beginners in de ballads. ‘Car Alarm’ bijvoorbeeld is alsof La Linssen zo bij je op schoot kruipt en de wereld even ophoudt met bestaan. Bijna alsof het van Sigur Ros is. ‘Green Lights’ is er ook zo eentje, alleen roept de sitar die hier meedoet iets Beatles-achtig op terwijl de viool er iets uit de catalogus van Lisa Germano van maakt. Bijzondere songs, beiden. ‘Scars’ roept meer Ryan Adams op en doet hier niet onder voor wat die maestro zo goed doet in zijn rustigere songs.

Luchtig maar niet in lucht opgaand

Er hangt een luchtige air om deze CD heen, maar onder de schijnbare onbezorgdheid zit een licht melancholisch laagje als werd er getreurd om de laatste zonnestralen van september. Maar nooit te lang, want door de bank is dit gewoon een heerlijk wegdromend plaatje voor de lome zondagochtend als het waterige zonnetje door het raam naar binnen schijnt.

Met ‘September Sunburn’ levert Beginners een droomdebuut af.

Eindoordeel: 8/10