Ben Reel - The Nashville Calling

Label : B Reel Records

2020-03-31 07:00:00 • 3 min lezen

Americana / Country / Folk / Soul
8,5

Ben Reel - The Nashville Calling

The Nashville Calling is het negende album van de Ierse singer/songwriter Ben Reel. De Ier maakt al een kleine twintig jaar lang muziek en heeft inmiddels een hele respectabele staat van dienst opgebouwd. Sinds zijn debuut This Is The Movie uit 1999 en zijn laatste album Land Of Escape uit 2018 heeft hij zichzelf ontwikkeld als soloartiest en samen met zijn band nam hij dit nieuwe album in Nashville op in het tijdsbestek van een kleine drie dagen!

Muzikale uitstapjes
Na de eerste dertig seconden van ‘All In Good Time’ weet je dat het wel goed gaat komen op dit nieuwe album van de sympathieke Ier. De aangename mix van Americana, Folk en Country werkt meteen aanstekelijk in deze opener en de inspiratie van de muziek van Springsteen is voelbaar. Vervolgens schakelt hij door met ‘Tough People’, een song die eigenlijk onverwacht actueel is in deze huidige moeilijke tijd (Tough times they never last, tough people do). Op dit uptempo nummer krijg je gevoel dat het stemgeluid van Reel dichtbij dat van Roy Orbison komt. Zo af toe maakt de Ier een muzikaal uitstapje zoals bij het subtiele en soulvolle ‘Like A Breeze’, waarbij een vergelijking met Paul Carrack misschien niet vreemd is, en bij de heerlijk swingende Rock ‘n Roller ‘New Jerusalem’.

Uitstekende band
Natuurlijk vinden we The Nashville Calling ook wat rustigere nummers terug. Luister maar eens naar nummers als ‘Broken’ en ‘Fine Wine’, die mede door de mondharmonica én de opbouw doen denken aan de kleine, persoonlijke liedjes van The Boss. ‘Safe And Sound’ is niet echt een ballad maar wel een ingetogen nummer waarbij Reel samen met de meewerkende sessiemuzikanten toch een bepaalde intensiteit weet te creëren. Onder die muzikanten vinden we overigens een opvallende naam; Gary Talent van de befaamde E Street Band zorgt voor de baspartij op dit album. Met het verleidelijke ‘Round The Next Band’, met ook weer de bescheiden maar o zo belangrijke rol van Julieanne Black als achtergrond zangeres, noemen we waarschijnlijk het prijsnummer van dit album. Zo is het niveau op The Nashville Calling constant hoog en bewijst Reel bij ‘Up There In The Sky’, met een aardig stukje gitaarspel, nog altijd goed bij stem te zijn. Afsluiten doet Ben Reel met het prachtige ‘Borrowed Time’, waarbij we ook gitarist Will Kimbrough niet onvermeld willen laten.

De elf schitterende liedjes op The Nashville Calling zorgen voor een uitgebalanceerd album waar de kwaliteit werkelijk vanaf druipt. De betoverende mix van diverse muziekstijlen zoals Folk, Americana, Soul enz. zorgt voor een boeiend en gevarieerd album. Het idee was om tijdens een aantal optredens in Nederland het publiek live kennis te laten maken met dit deze collectie van nieuwe liedjes, maar omdat alle optredens tot nader order zijn geannuleerd moeten we het (helaas) voorlopig met het album doen. Al met al een puike productie. Veel luisterplezier.

Americana / Country / Folk / Soul