verrassend nieuw sterk album van de Noor Bendik Brænne

2017-11-24 07:00:00 • 2 min lezen

Pop / Singer-songwriter
7,5

Bendik Brænne - The Last Great Country Swindle

Bij ons zal de naam Bendik Brænne waarschijnlijk niet erg bekend in de oren klinken. Toch geniet deze Noorse singer/songwriter al de nodige bekendheid; uiteraard wel in Noorwegen. The Last Great Country Swindle is zijn derde album dat inmiddels ook in Nederland te verkrijgen is.

Label : Bendix Records / PIAS

Een verrassende cover
Met een titel als The Last Country Swindle is de verwachting aanwezig dat we hier met een country-album te maken hebben. Toch is dit niet het geval en met de begintonen van ‘Runaway’ is je alertheid meteen gewend. Vanuit de originele bewerking door Brænne krijgt deze cover van Del Shannon een nieuwe dimensie, vooral als gaandeweg de hulp ingeroepen wordt van de Noorse mariachiband Los Plantronics. Vervolgens is het niet écht countrywerk je voorgeschoteld krijgt maar door Brænne geschreven nummers die we veelal in het spectrum van singer/songwriter, soul en wat Americana kunnen plaatsen. Overigens is hier de hand van de Canadese singer/songwriter en producent Daniel Roman wel erg herkenbaar.

The Beach Boys als inspiratie voor deze Noor
Zo zijn ‘Ain’t Nobodby Like Me’ en ‘I Got (Everything But You)’ prima nummers die we ook op een album van Jackson Browne tegen zouden kunnen komen en is ‘Summerfield’ een lekker strak neergezet album vol allure. Zo weet deze Noor een behoorlijke variatie aan te brengen met voldoende verrassingselementen. ‘I’ll Be Gone Tomorrow’ is een mooi rustig nummer waarbij de piano en de strijkers een prominente rol toebedeeld krijgen. Dat Brænne en zijn broer op zoek waren naar het geluid uit een ver verleden van bands als The Beach Boys blijkt wel uit een nummer als ‘Quick-Loving Hearts’ met een ietwat Honky-Tonk karakter. Minpuntje is de fade-in want het verder prima nummer verdient een originelere benadering. Met het doorleefd klinkende ‘Close To The Ground’ en de sfeervolle en gevoelige pianoballad ‘Sunshower’ wordt dit echter meer dan afdoende gecompenseerd.

The Last Great Country Swindle is qua titel wellicht wat misleidend. Muzikaal is het album van een constante hoge kwaliteit waarbij de Noor absoluut laat horen over een meer dan gemiddeld talent te beschikken qua songwriting maar daarnaast ook nog over een zeer aangename stem. De remake van ‘Runaway’ is een bijzondere, die blijft nog even nagalmen….. Veel luisterplezier.

Pop / Singer-songwriter