Benjamin Booker - Witness

Label: Rough Trade

2017-06-16 07:00:00 • min lezen

Pop / Rock / Singer-songwriter
8

Benjamin Booker – Witness

De Amerikaanse rocker Benjamin Booker wist zich met het optreden op het prestigieuze South By Southwest festival in de kijker te spelen. Zijn energieke show bleef niet onopgemerkt. Met zijn soulstem en de rocksound dat hij produceert weet hij zich te presenteren als een nieuwe Lenny Kravitz.

Na het titelloze debuut uit 2014 kunnen we met het album Witness de vergelijking gaan trekken. Het opent met het rockende “Right On You” dat als een doorsnee rock song klinkt. Maar zijn soulstem dat ergens tussen Legend en Kravitz ligt, weet toch een ander sausje aan het geheet toe te voegen. Het laidback “Motivation” is alsof Booker het album Circus van Kravitz nog een kritisch heeft doorgenomen. Daarna is hij gemotiveerd om dezelfde sfeer in het nummer aan te brengen. Laid Back Rock zullen we gemakshalve zeggen. Met het gospel georiënteerde titelstuk wanen we ons al snel in de soul van de Babtischtische kerk. De koortjes doen hierbij hun werk om vervolgens bij de folkblues van “The Slow Drag Under” uit te komen.  Booker weet de oude folk een rauw tintje te geven met “Truth I Heavy”. Getokkel wordt vermengd met een stevige distortion gitaar en het gospel koortje komt daarbij nog even om de hoek kijken. Met zijn rauwe stem wordt de popsongs “Believe” met strijkers omringd en “Off the Ground” erg toegankelijk. Het past in het Kravitz concept en klinkt als een klok.

Het klinkt dat Booker nog wat zoekend is, maar bijna tot zijn eigen gewenste geluid is gekomen. Dat zullen we met het volgende album als volmaakt gaan horen en verwacht dan ook dat dit de opmaat is naar een nieuwe grootheid in de popmuziek die de gebaande wegen durft te verlaten.

Pop / Rock / Singer-songwriter