2016-05-09 07:00:00 • 6 min lezen

Bent van Looy - Pyjama Days

Bent van Looy – Pyjama’s Days Label: Excelsior Eindoordeel: 8

De Belgische singer- songwriter Bent Van Looy was voormalig drummer van Soulwax, frontman van Das Pop en is inmiddels al enige jaren solo actief. De afgelopen jaren heeft hij diverse solo albums uitgebracht, radioprogramma’s gemaakt, schrijft columns en is coach bij de Belgische Voice. In zijn prive leven is er een kleine bij gekomen, waardoor de nachten lang zijn en de dagen in pyjama wordt doorgebracht. Tijdens deze periode en wanneer het kind zijn dag slaapjes doet, klimt Bent achter de piano. Het blijft opvallend dat de muzikanten van de zuiderburen steeds een prachtig album weten te produceren. Daar waar de Nederlanders in de volksmuziek, Dj’s of Rap zich opsluiten weten de Belgen met bandjes of muzikale vindingrijkheid prachtige albums te brengen. Bent van Looy weet hier ook een mooi album te toveren. Vanaf het eerste nummer “30 Days Without Sun” weet hij de aandacht te trekken met de heldere mooi gebalanceerde popsound. Dit blijft het hele album zo goed als ..bestaan. Het “Downtown Train” doet denken aan een Finn nummer van Crowded House. Het is zonnig, licht van aard en aanstekelijke composities. “Wind is Blowing” is prachtig gezongen en kent een vleugje country, het vrolijke “1000 Death” staat qua titel haaks op het nummer. Sink or Swim is net zo heerlijk gezongen al is het een layback nummer. Het album mag gerust in het hoekje van… een prettige verrassing van dit jaar worden gezet. Al doet het hoesje heel wat anders vermoeden. Bent van Looy is te zien op het Cloud Nine festival in Tivoli/ Vredenburg t