Nieuw album voor Nederlandse singer/songwriter Bertolf

Label : Excelsior Recordings

2019-01-30 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Singer-songwriter
7,5

Bertolf - Big Shadows For Small Things

Hij werd uitgroepen tot Serious Talent, had met ‘Another Day’ een 3FM Megahit en kreeg in 2010 een Zilveren Harp. Het (muzikale) talent van Bertolf Lentink heeft hij inmiddels omgezet in een aantal soloalbums en zijn bijdrage aan de coverband Het Majesty waarmee hij succesvol een ode bracht aan The Beatles en Crosby, Stills, Nash & Young. Dit weekend kwam zijn vijfde album, Big Shadows For Small Things uit.

The Beatles
Opener ‘Only Love’ begint met fingerpicking’ gitaarspel en de stem van Bertolf en wordt gaandeweg uitgebouwd tot een rustig nummer met een wat melancholische ondertoon. Vervolgens krijgen we met ‘Passover’ één van de beste tracks voorgeschoteld; mooi gearrangeerd en met een soort van ingehouden energie krijgt dit nummer een speciale lading mee. ‘Shadows’ is een mooie pianoballad dat door de toevoeging van de strijkers ook weer die zweem van melancholie meekrijgt en hier vinden we ook de directe verwijzing naar de albumtitel. Natuurlijk horen we de invloed van The Beatles terug op dit album bij nummers als ‘Hills’ en het tweeluik ‘Wintertime #1 en #2’.

De strijkers van het Dutch String Collective
Zo blijft dit album boeiend maar wel netjes gekleurd binnen de lijnen. ‘Already Down’, dat eind vorig jaar als single werd uitgebracht, heeft een vleugje Americana waardoor Bertolf een beetje pit toevoegt. Met ‘Awake, Rewind’ maakt de singer/songwriter zelfs een uitstapje naar Country en vertoond hij zijn gitaarkunsten ook op de pedalsteel. De enige échte gitaarpopsong ‘Please Come Back In My Life’ is het laatste stukje bewijs dat Bertolf een allround muzikant is, al moeten we opmerkingen dat ook hier de invloed van McCartney en consorten voelbaar is. Opvallend op deze productie is ook de alom aanwezigheid van de strijkers The Dutch String Collective dat voor een meerwaarde zorg.

Bertolf bewijst met dit vijfde album wederom in staat te zijn een boeiend album te schrijven met pakkende popliedjes. Dat het geheel misschien wat “veilig” klinkt en als zodanig binnen de spreekwoordelijke lijntjes is ingekleurd is niet vreemd, evenals de hoorbare invloeden van The Beatles. Mooi hoe hij het melancholische karakter van dit album vorm weet te geven. Veel luisterplezier.

Bertolf Live:
Bertolf is met een uitgebreide tour bezig in dit voorjaar. Check de site voor aktuele data:

Pop / Singer-songwriter