2015-11-10 07:00:00 • 5 min lezen

Bertus Borgers & the Young Retro's - Legacy

Bertus Borgers and the Young Retro’s – Legacy Label: Bertus Eindoordeel: 7

Voor veel mensen is de Brabander Bertus Borgers een onbekende. Gelijk zijn er erg veel mensen in Nederland die een album in de kast hebben staan waar Borgers zijn medewerking aan heeft verleend. Gewapend met zijn saxofoon weet de man de Nederlandse poprock scene op te krikken. Het instrument geeft veelal kleur aan de nummers. Of het nu pop jazz rock of blues is, Bertus Borgers weet exact hoe hij een meerwaarde aan de songs te brengen.

De man van Sweet d’Buster schoof aan bij Golden Earring die op hun beurt met Borgers naar Amerika ging om daar de sterren van de hemel te spelen. Zijn aandeel laat hij nu klinken op het “Everyday’s Torture” van het album Eight Miles High. Van zijn oude band Mr. Albert Show, koos hij Let It All Hang Out voor dit album vol herinneringen van toen. Alle songs zijn opnieuw in een jasje gestoken en verfrissend om naar te luisteren. Natuurlijk kent ieder het “Still Believin’ “ van Herman Brood. Ook deze herkenbare saxofoon solo komt van de meester zelf. Het is altijd een man geweest die groot is in de schaduw. Zijn naam is ver bekend en zeer gewaardeerd in het buitenland terwijl Nederland zelf hem vergeet wanneer je hem nodig hebt.

Met het album “Legacy” weet hij ieders herinnering weer even op te frissen en speelt hij weer de sterren van de hemel. Oud in nieuw jasje en met succes! Eigenlijk is dit album verplichte kost voor de nieuwe generatie om iets te begrijpen van de Nederpop en popmuziek in Nederland. Via Borgers blijkt dan dat je allerlei invloedrijke band van Nederland tegenkomt tot zelfs Floor Jansen, de nieuwe zangeres van Nightwish aan toe.