2015-04-18 07:00:00 • 7 min lezen

Beth Hart - Better Than Home

Label : Provogue Eindoordeel : 8,5

Het nieuwe album van Beth Hart ligt inmiddels in de winkels. Voorzien van een prachtige cover maken we kennis met Better Than Home; een album waarop Beth Hart terug kijkt naar de moeilijke tijden die ze achter de rug heeft en het geluk dat haar nu eindelijk weer toelacht.

Nederland omarmt Beth Hart Onlangs stond ze in een stijf uitverkocht HMH en over enkele maanden zal ze haar opwachting maken op het fameuze North Sea Jazz Festival. Beth Hart is al sinds jaar en dag innig omarmd door het Nederlandse publiek. Ooit is ze betiteld als de nieuw Janis Joplin en van dat predicaat is het lastig afscheid nemen. Ze heeft al aardig wat albums uitgebracht die het goed deden en het overgrote publiek kent haar natuurlijk van de hit ‘L.A. Song’. Ook de samenwerking met Joe Bonamassa oogstte lof. Privé heeft ze nogal wat hobbels moeten overwinnen en drank en drugs speelde een negatieve rol in haar leven. Dit album vormt voor haar een afscheid van die donkere periode, een omarming van de mooie herinneringen en het vooruit kijken naar de toekomst. Al met al is Better Than Home haar meest persoonlijke plaat tot op heden geworden.

Breuk met haar vader Vanaf de eerste tonen van ‘Mechanical Heart’ zul je de associatie met Joan Armatrading en Janis Joplin voelen. Het stemgeluid, de blazers, de compositie, het past allemaal als een perfecte legpuzzel in elkaar. Het album gaat over Beth Hart, over de problemen die ze achter zich gelaten heeft en de toekomst die haar eigenlijk op dit moment toelacht. Het nummer is dan eigenlijk een openlijke liefdesverklaring aan haar man zie al meer dan 15 jaar aan haar zijde staat, zowel in goede als in slechte tijden. Hierna maken we met ‘Tell ‘m To Hold On’ meteen kennis met de gevoelige kant van Beth. Een prachtige ballad die met soul doorspekt is en op de achtergrond horen we een gospelkoor. Vervolgens schotelt deze rasartiest ons waarschijnlijk het hoogtepunt van het album voor. ‘Tell Her You Belong Te Me’ verteld over de hechte relatie met haar vader tijdens haar jeugd. Op enig moment hertrouwd haar vader en dan beginnen de problemen aangezien de stiefmoeder eist dat vader en dochter het contact verbreken. Beth verteld dit hartverscheurende verhaal in een pakkende zes minuten durende, emotionele soulballad.

De moeder – dochter relatie Al snel moeten we dus concluderen dat Better Than Home niet de rockplaat is die we wellicht van haar gewend zijn. ‘Trouble’ is wellicht het enige nummer dat echt het predicaat rocknummer kan dragen en waar Beth die rauwe, ruige stem laat horen. Titelnummer ‘Better Than Home’ is ook weer een zeer persoonlijk nummer waarin ze zingt : “I can feel my heart movin’ fast; I am not afraid or lonely; I am nog chasing the ghost of the past”. De koek is dan nog niet op want de film Dead Men Walking vormde de inspiratie voor het gevoelige ‘St. Theresa’. Met ‘The Mood That I’m In’ horen we de vrolijke, levensluchtige Beth Hart in een lekker midtempo nummer. Het laatste gedeelte is weer wat rustiger met de ballad ‘As Long As I Have A Song’ als afsluiter. Hiermee wordt het reguliere album mee afgesloten. Het is echter de moeite waard om de gelimiteerde uitgave van dit album aan te schaffen want daar vinden we de bonustrack ‘Mama This One’s for You’ terug. Een werkelijk fantastisch akoestisch nummer waarin ze een ode brengt aan haar moeder en de liefde die ze voor haar koestert. Absoluut kippenvel!

Eindoordeel Al luisterend naar dit persoonlijke, emotionele album voel je de strijd die Beth Hart heeft moeten voeren in de afgelopen jaren. Het album is echt, eerlijk, zit muzikaal prima in elkaar en laat een diepe indruk achter. Een album met een emotionele impact. Veel luisterplezier.